STOCKHOLMS KONSERTHUS MAGASIN LYSSNA

Hem 9 Artiklar / Texter 9 Stockholms Konserthus magasin Lyssna 9 Pictures Reframed – nya tavlor på en utställning

Pictures Reframed – nya tavlor på en utställning

Ur Lyssna, hösten 2009

Pictures Reframed – nya tavlor på en utställning

Tavlor på en utställning – nya bilder och annorlunda inramning. Den norske pianisten Leif Ove Andsnes har i ett samarbete med den sydafrikanske konstnären Robin Rhode skapat en helt ny ram kring Modest Musorgskijs stora pianosvit ”Tavlor på en utställning”. ”Pictures Reframed” kallar de sitt unika projekt.

Leif Ove Andsnes tillhör sedan länge de stora pianodomptörerna i världen. Han var bara några och tjugo år när han gjorde sin debut här i Stockholms konserthus med Griegs pianokonsert. Det var 1992. När han nu intar scenen gör han det med ett konsertkoncept där ny konst och klassisk musik samspelar och skapar helt nya dimensioner. För han vill gärna vidga gränserna, göra annorlunda, skapa nytt med den klassiska repertoaren.

Det var tillsammans med vänner och kollegor på den berömda konsertarenan Lincoln Center i New York han bestämde sig för att göra Musorgskijs”Tavlor på en utställning”, men det skulle ske tillsammans med bilder och videoinstallationer. Valet föll på den sydafrikanske konstnären Robin Rhode som med performance, teckningar, film och foto skapar en flödande konst som rör sig fritt mellan gatans estetik, gallerier och moderna museer.  Han är bara 32 år men redan en etablerad konstnär på den internationella konstscenen.

Jag har turen att få tag i både Robin Rhode och Leif Ove Andsnes på telefon från ett rum i Lincoln Center, där för övrigt ”Pictures Reframed” har premiär den 13 november, innan de ger sig ut på turné i Europa och landar i Stockholm 29 november.

– Jag hade aldrig hört ”Tavlor på en utställning” och visste inte vem Musorgskij var, när jag fick frågan om att vara med i det här projektet.  Men det var en fantastisk möjlighet att utveckla mitt konstnärskap och jag har under processen påverkats av både Viktor Hartmanns tavlor, som ursprungligen inspirerade Musorgskij, och av själva musiken, säger Robin Rhode med sin karaktäristiska sydafrikanska engelska accent.

Men ibland är musiken så intensiv i sig, som i Limoges: Marknaden, att det inte fungerar med alltför händelserika bilder, det blir för mycket. Där har han istället reducerat uttrycket till en enkel form gjord med vit krita.

Vid konserten sitter Andsnes vid sin flygel på scenen omgiven av fem stora bildpaneler. I centrum en filmduk där Robins videofilmer projiceras. Helt säkert är att publiken har en alldeles särskild konsertupplevelse att se fram emot.

– Musiken jag haft med mig länge. Den är oupphörligt fascinerande! Mussorgsky lyckades skapa en unik berättarkänsla och det är genuint originellt. Det startar med en promenad som med sin ojämna taktart har något instabilt över sig. Och även om hela sviten är 35 minuter lång är den sammansatt av många små stycken vilket gör att det är mycket omväxlande. Och här finns både dramatik och humor! säger Leif Ove Andsnes i den lite skrapiga högtalartelefonen från Lincoln Center.

Andsnes och Rhode betonar att musiken och bilderna är lika viktiga i deras presentation. Det handlar inte om bildsatt musik, och inte att musiken följer bildernas tempo. Det är kombinationen av Rhodes bilder och Musorgskijs musik som förhöjer upplevelsen, skapar ytterligare dimensioner.

– Jag tror mycket på att skapa en ny känsla, och Robins bilder lyfter verkligen musiken. Det är en härlig utmaning för oss, och förhoppningsvis ger det också publiken en intensiv upplevelse av bilderna och musiken. Det är inte alls så att jag tycker att musiken inte räcker till av egen kraft, jag gillar verkligen ”vanliga” konserter. Men det är oerhört spännande att hitta nya, annorlunda sätt göra konserter. Och nu har jag dessutom fått en ny känsla för Musorgskijs musik, en känsla som går mer på djupet än tidigare, säger Andsnes.

När vi pratar om själva musiken kan han inte komma ifrån det faktum att Musorskijs ”tavlor” inte är väl skrivna för piano.  Andsnes menar att sviten är väldigt öppen, nästan som skisser som kan färgläggas, fyllas i. Det har ju flera kompositörer också gjort och den mest kända är Maurice Ravels orkestrering.

– Jag har också tagit mig vissa friheter i förhållande till originalpartituret och lagt till, eller snarare fyllt ut ackord och lagt till extra oktaver där ackorden är tunna. Till exempel i slutet av ”De stora portarna i Kiev” där ackorden i original klingar tomma och tunna, där har jag fyllt på för att skapa en bättre balans.

Konserten med Leif Ove Andsnes och Robin Rhodes projektioner och filmer till ”Tavlor på en utställning” kommer också att innehålla Robert Schumanns Kinderszenen, bildsatt på sitt speciella vis, och nyskriven musik av österrikaren Thomas Larcher.

– Vi har skapat en linje som börjar i ett lätt och litet format med Kinderszenen och tar ut svängarna med Thomas Larchers nya stycke som inspirerats av Robins konst och avslutar stort och kraftfullt vid de stora portarna i Kiev, hinner Leif Ove Andsnes avsluta innan han och Robin Rhode är tvungna att fortsätta sina förberedelser inför premiären på Pictures Reframed.

 

Lyssna

Pictures Reframed, 29 november