Ett tio timmar långt pianomaraton. Återupplivande av en konsert från guldåldern. Toppskiktet av pianister tillsammans med den blivande pianoeliten. Stockholm har fått sin egen pianofestival.
Äntligen får Stockholm sin egen pianofestival. Ett imponerande uppbåd med alltifrån de allra yngsta förmågorna och toppskiktet av Musikhögskolans och Edsbergs pianostudenter till den yppersta svenska pianoeliten får Stockholm att under några dagar formligen svämma över av vacker och spännande pianomusik.
Det är något alldeles särskilt med pianomusik. Instrumentets räckvidd från den djupaste bas till diskantens klirrande klara klang ger möjligheter som inget annat instrument. Historien är också full av fantastiska virtuoser som utvecklat speltekniken till ren magi. Ändå har pianorecitalen, konsertformen där pianot får regera i eget majestät, fört en alltmer undanskymd tillvaro. Ett faktum som fått några av Sveriges mest namnkunniga konsertpianister att ta initiativet till en helt ny festival med pianomusiken i fokus.
– Jag konstaterade att det inte fanns någon pianofestival i Stockholm, som det finns på många andra håll världen. Därför kontaktade jag mina pianistkolleger Roland Pöntinen och Love Derwinger som är vana konstnärliga ledare som tyckte idén var alldeles lysande. Efter en inspirerande planeringskväll tog vi kontakt med Stefan Forsberg i Konserthuset som tände på idén direkt, säger den entusiastiska konsertpianisten och initiativtagaren Ivetta Irkha.
Hon till Sverige 1996 efter att ha växt upp i Ukraina och antogs omedelbart till Kungliga Musikhögskolans diplomutbildning där hon studerade för Greta Eriksson, Ester Bodin-Karpe och Staffan Scheja. Samma år vann hon första pris vid den Internationella pianotävlingen i Kil och fick kort därefter Musikaliska Akademins stora utlandsstipendium. Hon är en av landets mest betydande pianistprofiler.
Det är även Love Derwinger och Roland Pöntinen som båda bekräftar den positiva reaktionen på initiativet till Stockholms Pianofestival.
– Det är som om det fanns ett uppdämt behov av en sådan här festival, säger Pöntinen. Alla vi tillfrågat om de vill vara med har omedelbart svarat – ja!
Pöntinen har sedan många år en fascination för äldre konsertprogram som ofta var mycket omfattande. Till invigningskonsert som fått rubriken ”Tillbaks till guldåldern” återvänder han tillsammans med Ivetta Irkha och Love Derwinger till oktober månad 1932 och en konsert med Ignaz Friedman.
– Han var en oerhört kreativ och fantasifull pianist som ständigt experimenterade med rubato, accenter, frasering, pauser och pedaleffekter. ”Definitiva” tolkningar var honom främmande. Det som fascinerar mig med den här tiden är att spelet var så individuellt och karaktäristiskt. Man kunde direkt höra vem som spelade. Men det är inte alls så att vi försöker spela som Friedman. Vi måste spela på vårt sätt nu, betonar Roland Pöntinen.
I festivalen ingår även en pianomaraton som pågår i tio timmar i sträck där hela den svenska pianoeliten medverkar. Inspirationen kommer från Chopin Maraton i Grünewaldsalen 2010.
– Ja, efter den kvällen är det svårt att tänka sig en pianofestival i Konserthuset utan ett maraton! Tanken är att publiken under de tio timmar det pågår ska kunna komma och gå. Pianisterna har själva fått välja repertoar så programmet speglar varje artists individuella personlighet. Sammantaget kommer det att bli en oerhört varierad manifestation med allt från oförtjänt åsidosatt musik, ett uruppförande och kända pianoklassiker, säger Love Derwinger.
Avslutningskonserten är ett pianistiskt fyrverkeri där de internationella pianostjärnorna Peter Jablonski, Per Tengstrand och Michel Beroff strålar samman med Roland Pöntinen, Ivetta Irkha och Love Derwinger. De kommer både var och en för sig och tillsammans att bjuda på virtuosa bravurnummer, utmanande dueller och innerligt samspel för 2, 4, 6 och 8-händigt piano.
– Det börjar med ett stycke för bara en hand, sedan växer det efter hand, säger Roland Pöntinen.
Dessutom kommer det att hållas en masterclass på Musikhögskolan under ledning av Michel Beroff. Han tillhör de allra främsta pianisterna på den internationella konsertscenen och har framträtt tillsammans med dirigenter som Daniel Barenboim, Leonard Bernstein, Pierre Boulez, Seiji Ozawa, Andre Previn och många fler.
För alla pianofantaster – och de är många – finns det goda att utbrista: äntligen! Nu har också Stockholm sin egen högklassiga pianofestival.
Göran Persson