Expressen Kultur

Från 1987 fram till 1999 var jag musikkritiker och kulturjournalist knuten till Expressens kulturredaktion. Artiklarna jag skrivit för Expressen omfattar allt från stora artikelserier till rappa notiser. Jag satt under flera år även i juryn för Expressens musikpris Spelmannen och röstade fram pristagare som Musica Vitae, Anders Hillborg, Karin Rehnqvist, Svante Thuresson m fl. Här har jag samlat 100 Expressenartiklar, ett urval av alla som finns sparade i Scanpix arkiv.

... men alla spelar Chopin

… men alla spelar Chopin

En vinter för sådär hundrasextio år sedan satt Frédéric Chopin i klostret Valdemosa och led. Han skulle bota sin lungtuberkulos med det mallorkinska fina klimatet. I själva verket blev han sittande i ett dragigt rum med en hosta som bara blev värre medan regnet stod som spön i backen. Under tiden komponerade han preludier. I den långsamma mellandelen av fiss-durpreludiet (nr 13) lägger sig en parisisk 1800-talsatmosfär som ett vackert ...
Läs Mer …
Adagissimo

Adagissimo

En stor del av den nyaste musiken är långsam. I någon bemärkelse lyrisk men i ännu högre grad pastoral. Ofta handlar det om en sällsam korsning av emotiva och rationella element; musikaliska sinnebilder av naturens symmetriska avvägningar.  Har komponisterna helt enkelt vänt ryggen åt den rasande teknikutvecklingen som plötsligt blivit varje människas angelägenhet? I sin musik tycks de snarare beskriva skogen, fälten, den blå himlen eller ljusets och mörkrets skuggspel ...
Läs Mer …
Allegro i lägret. Göran Persson talar om musik och moral med Janos Solyom och Gottfried Wagner

Allegro i lägret. Göran Persson talar om musik och moral med Janos Solyom och Gottfried Wagner

Han är sonsonson till Richard Wagner men bannlyst i Bayreuth. Hans farmor var nära att bli fru Adolf Hitler och han söker ständigt efter sanningen om vad som skedde i Tredje riket. Gottfried Wagner är inte vem som helst. Men kanske han ibland velat vara det. Nu gör han upp med sin släkts historia och hedrar minnet av mördade tonsättare i "mönsterlägret" Terezin (Theresienstadt) i Tjeckien. Lägret visades upp för ...
Läs Mer …
Än härskar dur och moll

Än härskar dur och moll

Kammarmusiksalen i Kungliga Musikaliska akademiens lokaler på Blasieholmen i Stockholm fylldes i går förmiddag av det musikakademiska etablissemanget: tonsättare, forskare, organisationsföreträdare, dirigenter, konserthuschefer, radioproducenter. Alla ville ta del av den polske tonsättaren Witold Lutoslawskis tankar om musiken i går, i dag och imorgon. I själva verket var föreläsningen bara ett preludium till utdelningen av The Polar Music Prize i Berwaldhallen i dag och som Lutoslawski delar med jazztrumpetaren Dizzy Gillespie, ...
Läs Mer …
Antecknat på Musikmässan: Från nya världen

Antecknat på Musikmässan: Från nya världen

Det har gått sex är sedan den förra vid Svenska mässan i Göteborg. Nu är arrangörernas förhoppning att Musikmässan ska återkomma vartannat år och bli ett forum som samlar musikbranschen.  På vanligt mässmaner står montrarna i långa rader. Musiken stiger mot taket i den stora hallen och blandas i en stilistiskt mångskiftande ragu där vissa ljudstarka musiksmaker ibland dominerar över de andra. Det är en kul kommers där styrkan ligger ...
Läs Mer …
Äntligen får musiken låta vacker igen

Äntligen får musiken låta vacker igen

Vad består musik av? Vad är det vi hör? Det finns tre musikaliska grundämnen som stått emot alla nedbrytningsförsök: melodi, rytm och harmonik.  Göran Perssons artikelserie avslutas i dag med harmoniken: tillbaka till 1700-talets huvudspår. Richard Wagners inledning till "Tristan och Isolde" markerar punkten för tonarternas kris, harmonierna är i upplösning och alla ackord passar överallt.  Ingenting är längre som förut. På 1900-talet kom tolvtonsmusiken, dodekafonin, där tonerna tilldelades plats ...
Läs Mer …
Arkitektmusik

Arkitektmusik

I samband med festivalen Stockholm New Music i början av 1990-talet uruppfördes Iannis Xenakis Troorch, en extremt virtuos trombonkonsert speciellt skriven för Christian Lindberg. Klangernas oerhörda täthet förvandlade musiken till ett besynnerligt svart hål, där varje paus åstadkom ett vakuum som ville suga in allt i sin omgivning. Efter orkesterns och solistens sista ackord, hårt och blankt som marmor, kunde tiden lika gärna ha stannat. Nu har mannen bakom den ...
Läs Mer …
Att göra en Jingryd

Att göra en Jingryd

För några veckor sedan publicerade den tyska veckotidningen Die Zeit en underhållande artikel av Karlheinz Stockhausen som analyserat några gamla tyska rock-klassiker. Bland andra Popol Vuh och flum-bandet Tangerine Dream. Hans omdömen är bara något mer nyanserade än Janne Jingryds recensioner av årets Schlagerfestival-låtar i TV. Stockhausen förundras över att pop-kompositörerna så envist håller fast vid simpla formscheman, regelbunden puls och att melodierna håller sig till några få toner och ...
Läs Mer …
Babariskt

Babariskt

Vad är ett djur? Den senaste vegandebatten visar att frågan inte är så enkel att besvara.  Förmänskligade djur i fabelform har funnits i tusentals år och fascinerar fortfarande små och stora barn. Se på de framgångsrika serieankorna: packade pseudopoeten Arne som drar fullt i både TV och på teatern; olycksförföljde Kalle vars magasin fortfarande säljer stora upplagor; den cyniske lodisdeckaren Canardo, en kommissarie Kant i fjäderskrud. Ett djur är ingen, ...
Läs Mer …
Batman och Kurtan hos Berwald

Batman och Kurtan hos Berwald

VISSERLIGEN hade dubbelmonarkins Österrike och Wien drabbats av ekonomisk baisse året före, men likväl: med tre ackord smäller korken upp och Johann Strauss d y:s mousserande musik formligen väller upp ur operettbuteljen.  "Läderlappen" skrevs i de glansiga golvens Wien, mitt i den stora expansionen då Ringstrasse byggdes. Och "Läderlappen" föll inte för pekoralstrecket som de flesta av hans övriga operettalster. I stället finns här några absurdistiska pärlor i handlingens kedja ...
Läs Mer …
Berg Barenboim Berlin

Berg Barenboim Berlin

Inför uruppförandet av operan Wozzek, Alban Bergs mest centrala verk, tumlade alla möjliga rykten runt i det tjugotalsrusiga Berlin. Många menade att projektet var för dyrt, och eftersom operan ändå var både osjung- och ospelbar skulle det vara att kasta pengarna i sjön. Debatten hade tidvis sådan intensitet att Berg befarade att den några år tidigare tillträdde operachefen och dirigenten Erich Kleibers jobb hängde löst. Men både operapersonalen och en ...
Läs Mer …
Betydelsen av BAM

Betydelsen av BAM

Stånkar mig fram genom ett regnkuligt New York och når hörnet av Lexington Avenue och femtiförsta gatan. Som väldiga djur står där två mörka bussar och väntar. Deras ryggar är märkta med ordet Academy i stora feta bokstäver.  Varje fredag och lördag står de i korsningen och plockar upp Manhattanpubliken för att köra den till Brooklyn Academy of Music, BAM, en av New Yorks viktigaste scener för ny musik, dans ...
Läs Mer …
Björk i sin egen natur

Björk i sin egen natur

Det är ofta lätt att sätta etiketter på musik: klassiskt, jazz, etno, techno osv. Avgränsningar mot annan musik är ett praktiskt sätt att skapa exklusivitet eller identitet, både för lyssnare och musiker. Förfinat eller skräp, du är vad du konsumerar och producerar. Björk är lite tokig, i alla fall annorlunda. Det säger alla överallt, på hemsidor, i artiklar och recensioner. Men varför? Kanske för att hon irriteras över att många ...
Läs Mer …
Bra musik är alltid bra

Bra musik är alltid bra

Lite trevande söker Eva Dahlgren fäste i orkesterklangen. En klarinett fångar upp hennes mörkt färgade röst, effekten är sublim. Tonsättaren Anders Hillborgs musik är helt enkelt vansinnigt vacker.  Det händer sig en kväll på Cirkus i Stockholm. Esa-Pekka Salonen dirigerar Radiosymfonikerna i ett program bestående av Beethoven, Eva Dahlgren, Igor Stravinsky, Prokofjev och Anders Hillborg.  Att hoppa mellan olika musikaliska funktioner är inget problem för Hillborg, som menar att det ...
Läs Mer …
Bucht på Berwald

Bucht på Berwald

200-årsjubilaren Franz Berwald skapar problem för både lyssnare och musiker: är hans musik bra eller inte?  Somliga tycker att den är fantastisk, andra att den är genomusel. Kanske är den både och. Möjligen därför att Berwald inte alltid komponerade efter personliga behov utan snarare sökte framgången och uppmärksamheten i sig.  Visst finns det fullträffar i opuslistan, t ex den egendomligt upprymda och samtidigt vemodigt raffinerade Septetten, som med lyhörd elegans ...
Läs Mer …
Buchtberusad

Buchtberusad

VERKLIGHETEN är storartad. Och Gunnar Bucht en fullblodssymfoniker. Resultatet är fenomenalt. I Buchts musik är människan närvarande, hans musik handlar i någon bemärkelse om mig, även om det är sin egen tillvaro han formar till ljudliga gestalter.  I onsdags uruppförde Stockholms filharmoniker under amerikanen James DePriest – som nästa år tillträder som chefdirigent för Malmö symfoniorkester – Gunnar Buchts nionde symfoni.  Och det startar med diskreta pukor, ett par flöjter ...
Läs Mer …
Dagebys opus 1

Dagebys opus 1

Sitter bänkad i De Geerhallen i Norrköping. Genrepet av torsdagskvällens konsert fortlöper i stort sett enligt planerna. Det är bara en pistol som ska användas i Erik Saties absurda balettmusik Parade som skulle behöva lite vapenvård. Men det är på Ulf Dageby allt intresse fokuseras. Han som med trad-jazzen i blodet stormade in och skapade göteborgska Nationalteaterns musikaliska stil. Han deltog även som skådespelare, musiker och kompositör i det som ...
Läs Mer …
Dags för urball(ad) musik

Dags för urball(ad) musik

ETT ÅR efter utställningen av "Entartete Kunst" ("urartad konst") i München med målningar av Braque, Picasso, van Gogh, Klee, Kokoschka och andra, öppnade nazisternas kulturpolitiker 1938 ytterligare en utställning: "Entartete Musik". Termen "urartad" hade man fått efter den italienska kriminalantropologen Cesare Lombroso och hans idéer om brottslingen som en degenererad människa. Vid musikutställningen som ägde rum i Düsseldorf ställdes tonsättarnas partitur ut och fördömdes. Av olika skäl. Ernst Kreneks opera ...
Läs Mer …
Damerna först

Damerna först

Det borde inte behöva anordnas något som heter Ladies Next, den långa serie konserter med kvinnligt musikskapande i centrum som pågår i Kulturhuset och på andra platser i Stockholm under kulturhuvudstadsåret. Samtidigt har de konstnärliga ledarna Monica Jakobson Dikanski och Marie Selander förmodligen rätt när de hävdar att musiklivets kvinnor inte har samma möjligheter som männen. Men det är en tid som snart är förbi. På kompositionslinjen vid Musikhögskolan i ...
Läs Mer …
De falska jungfrurna

De falska jungfrurna

Vi vallas först genom ett grisigt kök innan vi för komma in i Madames puderdosefina plyschvärld där de unga hembiträdena och systrarna Claire och Solange kaxigt ligger och drar sig i den ljusa bulliga sängen. I Peter Bengtsons kammaropera Jungfrurna är Jean Genets drama renodlat och tydligt. I erotiska nära-döden-experiment fångas maktspelet mellan dem som passar upp och dem som blir uppassade, mellan husbonde och slav. "Jag hatar tjänstefolk, de ...
Läs Mer …
Didgeridoo, didgeridey

Didgeridoo, didgeridey

För nionde året i rad arrangeras FFF, Falun Folk Music Festival, denna musikaliska världsutställning med Falun som utställningsplats. Och den bara växer och växer. Omkring fyrtio tusen människor besökte festivalen förra året, och det är garanterat inte färre i år. Under den knappa vecka som FFF äger rum byter Falun skepnad. Den lilla stadskärnan förvandlas till ett myller av restaurangtält, konsertscener och förväntansfulla människor. Från långt borta och nära kommer ...
Läs Mer …
Diffus ritual

Diffus ritual

Thomas di Leva sjunger om själarnas gemenskap, kärlekens kraft och människan som biologisk och antropologisk varelse. Vid en fullsatt konsert i Moderna Museets trädgård i helgen drack han hela tiden vatten – vad det verkade – ur en klorofyllgrön vattenkanna. Rituellt skvätte han då och då iväg långa strålar ut över sin rabatt, den dansande publiken. En dopceremoni som förpassar publiken tillbaka till framtiden; till naturen och en datoriserad framtid.  ...
Läs Mer …
Dimma och dockor mellan dur och moll

Dimma och dockor mellan dur och moll

Det är befriande när någon hävdar att också musik är konst, inte endast en tonernas underbara värld.  Det gör Karl-Erik Welin. Hans musikaliska verksamhet har alltid varit en spegling av personliga ställningstaganden; den rena musiken utan mänskliga värderingar finns inte hos denne utanförstående tonsättare. Och han har alltid varit en radikal och provokativ uttolkare av andras musik, samtidigt en lysande lyriker och mörk romantiker i sin egen tonkonst. Men kanske ...
Läs Mer …
Duett med humor som raster

Duett med humor som raster

Musik är och har alltid varit en allvarlig sak.  I det förrevolutionära Paris pågick debatten om italiensk och fransk operastil nästan konstant och den kunde bli mycket infekterad. Både kungligheter och encyklopedister som Diderot och Rousseau deltog. Och i Tuilerierna gick man på Concerts Spirituels, en konsertserie som även exporterades till Sverige.  I Déjunersalongen i Drottningholms slottsteater kan man nu åter gå på Concerts spirituels. Och lika självklart som musikerna ...
Läs Mer …
En fläkt av ny musik

En fläkt av ny musik

Nageln i örat. En böld i arslet. En påle i köttet. Eller en nagel i ögat. Ett förtret, något obehagligt.  Ny musik kan vara både skrämmande, anstötlig och obehaglig. En tidigare P3-chef sa att de enda tillfällen när de blev ordentligt nedringda av upprörda människor var när det råkade spelas nutida konstmusik i kanalen.  Melodier utan trallfaktor upplevdes helt enkelt som obegriplig apmusik. Under rubriken "Nageln i örat" lanserar nu ...
Läs Mer …
En oerhörd Orfeus

En oerhörd Orfeus

NÄR LUIGI ROSSIS opera Orfeo sattes upp i Paris 1647 var det seklets teaterhändelse. I synnerhet som kostnaderna för spektaklet enligt vissa källor utgjorde ungefär en procent av hela Frankrikes ekonomi det året, ett ganska obehagligt tecken på hovkulturens syn på resursfördelning. Men det ger en liten vink om prakten. Drottningholmsteaterns föreställning kostar inte lika mycket. Ett samarbete med Boston Early Music Festival, som för sin Orfeo nyligen hyrde kostymerna ...
Läs Mer …
Ensemblen som slår

Ensemblen som slår

KROUMATA är kult. Det märktes utanför Fillaselfiakyrkan i Stockholm sent i tisdags kväll då stämningen av rockkonsert spred sig i myllret av människor. Musik är alltid mycket mer än bara musik, en konsert är att gemensamt uppleva något. Det vet slagverksensemblen Kroumata och bjuder därför in publiken till en musikhändelse där ljus och ljud och alla dimensioner sammanfaller i tid och rum. Allt hänger ihop, från annonser, programblad, scenkläder, scenuppställning ...
Läs Mer …
Ett rum fyllt av hungriga blickar

Ett rum fyllt av hungriga blickar

Det är kallt i Amsterdams "Red Light District". Här som på så många andra ställen runt om i världen är människor beredda att offra allt, till och med själva livet, för en upplevelse. Att drogmissbrukarna dras till området och vandrar omkring som levande lik i det röda skenet vid kanalen är fullkomligt naturligt och självklart. Här korsar människans överlevnadsdrift den självförgörande. Det är vemodigt men fascinerande. Närmast de upplysta fönstren ...
Läs Mer …
Ett svart hål av energi

Ett svart hål av energi

Milan Kundera använde Iannis Xenakis musik som reningsbad.  Några år hade passerat sedan Sovjets inmarsch i Prag i det forna Tjeckoslovakien och han sa sig finna en "bisarr känsla av tröst" i Xenakis på ytan ofta råa och skrapiga musik. En motsats till "känslors tyranni" och "barbarisk sentimentalitet" han vid den här tiden helt enkelt inte stod ut med. – Vad Kundera har velat säga när han talat om min ...
Läs Mer …
Ett väl tempererat klaver

Ett väl tempererat klaver

Fem år efter andra världskriget var det serialism och feriekurser i Darmstadt som gällde i musikens Europa. Modernismens atonala trosbekännelser triumferade i konserthus och radioutsändningar och tonsättarna firades som radikala forskare och musikpionjärer.  Ryssen Dmitrij Sjostakovitj däremot for till Leipzig och firade 200-årsminnet av Bachs utträde ur tiden 1750. Impulsen att skriva en modern uppföljare av Das wohltemperierte Klavier kom över honom omedelbart; 24 preludier och fugor i alla tonarter ...
Läs Mer …
Eva-Pekka Salonen

Eva-Pekka Salonen

Det mesta var enklare förr. Unga lyssnade på musik som fick föräldrar att undra om världens undergång närmade sig. Vuxna höll sig till trevliga schlagers och en och annan symfoni. Samtida tonsättare skrev musik som ingen begrep och ingen, förutom en och annan kollega, lyssnade på. Nu är tiden en annan. För inte så länge sedan släppte den skygge modernisten Bo Nilsson en visplatta med Tommy Körberg, och i söndags ...
Läs Mer …
exakt extas

exakt extas

Jimi Hendrix sprutade som i trance en gång aceton på sin elgitarr och eldade upp den. Det var en beräknande handling. När Roland Pöntinen gav sig på Alexander Skrjabins nästan omänskligt krävande femte pianosonat under Forums X-taskväll i tisdags, skulle resultatet inte alls blivit så lysande om han hade låtit sig dras med i partiturets känslokonvulsioner. Extasen är ett återkommande tema i musiken, naturligtvis för att det med musik går ...
Läs Mer …
Fint de siécle

Fint de siécle

Själva anslaget i Göteborgsoperans uppsättning av Richard Strauss enaktsopera Salome framgår redan innan ridån går upp. En lite närmare betraktande publik kan på den nämligen se insmugna bilder av ganska oförställt gruppsex, målade som om de satt på en flertusenårig tempelvägg. Det är om sex, våld, lidelse och död Salome handlar. Och makt. Helt kort: Herodes vill ha (sex med) sin vackra styvdotter Salome. Han säger åt henne att dansa ...
Läs Mer …
Flottare med färg

Flottare med färg

Efter att ha prickat in det mesta vid musikgissningstävlingen som man åtminstone för femton år sedan måste genomgå för att få börja plugga musikvetenskap i Uppsala, hade självkänslan växt till grandiosa proportioner. Musikens hela värld var min och bara min. Enkelt beskrivbar med tonarter, opusnummer och harmoniska analyser: T, S7, D, T, SP (S, D7, T), D som inledningen på ett preludium av Chopin kunde skrivas. Känslan av att kunna ...
Läs Mer …
För många åttondelar?

För många åttondelar?

DET ÄR ETT symtom att Karl-Birger Blomdahl skrev musik till Lennart Nilssons film "Så börjar livet".  Efter en Blomdahlvecka i Konserthuset i Stockholm ter det sig naturligt på gränsen till självklart: det är möjligt att beskriva och tydliggöra även det mest mystiska och till synes fördolda. I sin bok "Musikvetenskap – en översikt", som kom ut några år efter Blomdahls död 1968, öppnar Ingmar Bengtsson – professor i musikvetenskap i ...
Läs Mer …
Gamla spår i nya varv. Göran Persson ser skivbolagsjättarna gräva efter klassiskt guld i glömda skattkistor

Gamla spår i nya varv. Göran Persson ser skivbolagsjättarna gräva efter klassiskt guld i glömda skattkistor

Kempinski Hotel i Berlin känns som en anakronism. I lobbyn kliver betjänter runt i långa rockar och höga hattar. Visserligen luktar rummet lite illa från toaletten, men vad gör väl det. Handdukarna är lika mulligt mjuka som både bolster och fåtöljer, och på var sida om det stora fönstret står tjusigt inglasade och belysta halvmeterhöga statyer. Inredningen skänker en gedigen känsla av den gamla tiden. Före Big Mac och militanta ...
Läs Mer …
Garva(n)de musikanter

Garva(n)de musikanter

Två udda typer, pianisten Bruno Canino och violinisten Itzhak Perlman, stegade i tisdags kväll in på scenen i Stockholms konserthus. Den småväxte italienske ackompanjatören med fiol och stråke i händerna strax bakom den storvuxne violinvirtuosen som stöder sig på dubbla kryckor efter att ha drabbats av polio i fyraårsåldern.  De har spelat tillsammans i 25 år och ur musikalisk synvinkel är de nästan ihopväxta. När de nu serverar en ganska ...
Läs Mer …
Gestspel

Gestspel

DET ÄR NÄR jag hör Pehr Henrik Nordgrens musik vid en kammarkonsert på Helsingforsoperan som lite av ett förståelsens ljus sprider sig i mitt huvud, trots salens mörker. Kontrabasisten och slagverkaren kan knappt skönjas; inte heller musiken. Det mänskliga är dolt bakom gester utan uppenbart sammanhang. Kanske finns det en alldeles underbar inre logik i räckan av ljudhändelser, men den går inte att upptäcka. All musik behöver sannerligen inte vara ...
Läs Mer …
Grieg värd en mässa

Grieg värd en mässa

Svjatoslav Richter. Bara namnet får pianofreaken att rysa av välbehag. Med sitt extatiska spel har detta pianolejon fascinerat en världspublik sedan 40-talet. I går besökte den snart 80-årige ukrainskfödde ryssen Stockholm. Och koncentrationen i Konserthusets stora sal var verkligen högspänd. Edvard Grieg jubileras naturligtvis stort i år med anledning av de 150 åren sedan födelsen och Richter passade på att göra en bredsida med "Lyriska stycken". Och de första små ...
Läs Mer …
Handen på örat

Handen på örat

Vid kvällens konsert i Stockholms konserthus stora sal dunkar slagverksensemblen Kroumata tillsammans med Mikaeli kammarkör igång årets stora tonsättarfestival: Det är Sven-David Sandström, urmakarson från Borensberg, som nu tar revansch.  Och det med besked. Under en vecka får publiken möta en av svenskt musiklivs mest mångskiftande musikskapare – och pedagoger. Inför en hänförd skara ungdomar i Södra latins gymnasium hör jag honom berätta om sitt tonsättarliv. De frågar inte efter ...
Läs Mer …
Laddar…