STOCKHOLMS KONSERTHUS MAGASIN LYSSNA

Hem 9 Artiklar / Texter 9 Stockholms Konserthus magasin Lyssna 9 Maierkvartetten i Konserthuset Stockholm

Maierkvartetten i Konserthuset Stockholm

Den svenska tonsättaren Amanda Maier-Röntgen har gett namn åt Maierkvartetten som består av stråkmusiker ur Kungliga Filharmonikerna. En av de drivande krafterna bakom kvartetten är Kungliga Filharmonikernas cellist Klas Gagge. Vi nådde honom i Villa San Michele på Capri dit han under sommaren dragit sig undan för att skriva på en kommande bok om den kvinnliga tonsättarpionjären.

Klas Gagge

– Jag hade en föreläsning om Amanda och spelade upp exempel på hennes musik för de andra gästerna här på Capri igår. Det var mycket uppskattat och väckte stor nyfikenhet på hennes musik, berättar Klas Gagge.

Amanda Maier tog som nittonåring 1872 examen med högsta betyg och blev Sveriges första kvinnliga musikdirektör. Hon gifte sig med tonsättaren Julius Röntgen och flyttade till Amsterdam där parets musikaliska salong var en samlingsplats för flera kända musiker. Bland gästerna i salongen kunde man stöta på Anton Rubinstein, Joseph Joachim, Clara Schumann, Edvard och Nina Grieg och Johannes Brahms.

– Att hon var en del av den musikaliska utvecklingen under den tid hon levde i märks också tydligt i hennes musik. Hon reste mycket, rörde sig ständigt i musikens kretsar och hade verkligen koll, säger Klas Gagge.

Maierkvartettens historia började med att han och filharmonikerkollegorna Johannes Lörstad och Patrik Swedrup violin och Arne Stenlund på viola spelade tillsammans vid några tillfällen, bland annat vid en Filharmoniker i närbild-konsert i Grünewaldsalen 2015.

– Vi inledde konserten med musik av Amanda Maier-Röntgen. Senare, när föreningen Kvast, som arbetar för att mer musik av kvinnor ska spelas firade sitt 10-årsjubileum i Konserthuset 2018, kom det önskemål om ett namn på kvartetten. Eftersom vi spelat musik av Amanda Maier-Röntgen och även många andra kvinnliga tonsättare tyckte vi det passade med Maierkvartetten. Vi har frågat hennes släktingar och fått klartecken på att använda hennes namn på det här sättet, säger Klas Gagge.

De senaste åren har Klas Gagge ägnat mycket tid åt att forska och lyfta fram Amanda Maier-Röntgens musik. Inom ramen för Kungliga Musikaliska Akademiens satsning Levande Musikarv har han skapat en ny, källkritisk utgåva av hennes violinkonsert. Den ligger till grund för en inspelning av konserten som finns på KonserthusetPlay med Claudia Bonfiglioli som solist.

Den stråkkvartett av Amanda Maier-Röntgen som Maierkvartetten framför vid sin konsert i Grünewaldsalen den 10 november har aldrig tidigare framförts i sin helhet. De två mittensatserna framförde kvartetten vid sin Filharmoniker i närbild-konsert för fyra år sedan, men första satsen saknade då några blad och den sista satsen bestod av en räcka fragment som tonsättaren, forskaren och dirigenten B Tommy Andersson nu på ett smått genialiskt vis fogat ihop till en helhet. Ett projekt som stöttats ekonomiskt av Kungliga Filharmonikernas vänförening.

– Men själva musiken är helt och hållet Amandas! Som hennes musik i övrigt har den här kvartetten fräschör, melodisk skönhet och formmässig balans. Samtidig har den en större komplexitet än flera andra av hennes verk. Det har skett en fördjupning i musiken, för hon spänner verkligen bågen, men utan att förlora melodiken och den goda konstruktionen, säger Klas Gagge.

När Amanda Maier skrev sin stråkkvartett spelade hon själv mycket kvartettspel, hon var ju en lysande violinist. På repertoaren fanns ofta Ludwig van Beethoven som var en stor inspirationskälla, och Maierkvartetten inleder sin konsert med hans korta fuga för stråkkvartett över ett tema ur Händels uvertyr till operan Solomon. Ljust flödande musik av en ännu ung Beethoven.

Göran Persson