Att höra The Brodsky Quartet är en upplevelse. Med sin kombination av energi och djup kunskap har de en exceptionell förmåga att beröra och förmedla musikens kraft. Kvartetten rör sig hemtamt i både den klassiska repertoaren och den nutida. Många tonsättare har skrivit direkt för ensemblen och genom sina samarbeten med artister som Anne Sofie von Otter, Elvis Costello och Björk har den nått långt fler än den vanliga kammarmusikpubliken. Nu firar kvartetten sitt 40-årsjubileum med att spela Sjostakovitjs samtliga stråkkvartetter. Tre dagar, fem konserter, femton kvartetter, i Uppsala Konsert & Kongress.
The Brodsky Quartet vågar vara både traditionell och nytänkande och är känd för att framföra musiken stående – något de tycker förhöjer den musikaliska intensiteten jämfört med att sitta i halvcirkel, som stråkkvartetter i allmänhet gör. Det är inte första gången The Brodsky Quartet står på scenen i Uppsala. De gjorde en konsert strax efter invigningen av Uppsala Konsert & Kongress och kom tillbaka några år senare med musik av Henry Purcell och Arvo Pärt.
¬– Det är ett härligt konserthus! Ett riktigt kulturcenter med bra akustik och en oerhört trevlig, intim atmosfär att spela i. Dessutom är publiken kunnig och uppskattande vilket gör det till ett ställe man verkligen ser fram emot att komma tillbaka till! Vid senaste besöket i Uppsala låg det massor av djup snö! Nu ser jag ser fram emot att se staden på våren, säger Daniel Rowling, kvartettens försteviolinist.
Vanligtvis gör de en konsert för att sedan åka vidare, men Sjostakovitj-projektet i Uppsala är annorlunda. Tre dagar, fem konserter, 15 kvartetter. Jag frågade cellisten Jacqueline Thomas vilken som är den avgörande skillnaden mellan detta omfattande Sjostakovitj-projekt och att bara göra en konsert och sedan åka vidare.
– Det här är som en resa, rik på känslor och uttryck där kompositören verkligen kommer till sin rätt. Vi kan höra hur hans inre känslor skiftar mellan olika kvartetter och hur han inspireras av andra samtida tonsättare. I den tolfte kvartetten experimenterar han med 12-tonsteknik! Men hans personlighet finns hela tiden närvarande, säger Jacqueline Thomas.
Sjostakovitj komponerade den första kvartetten i slutet av 1930-talet och den sista 1974. Den första kvartetten är ljus och lätt, komponerad strax efter att hans son födelse. Den sista kvartetten är full av sorg och vemod. Samtidigt det är så mycket mer än så, menar Jacqueline Thomas.
¬– Båda kvartetterna har inslag av ungdom och ålder, oskuld och erfarenhet. Han hade egentligen planerat att skriva 24 kvartetter, alla i olika tonarter. Dessutom finns en rytmisk tråd som går genom alla kvartetterna, den påminner om Uvertyren till Wilhelm Tell av Rossini. Och liksom Bach har han komponerat in sin egen signatur i musiken med bokstäverna/tonerna d, s (ess), c och h, som står för hans efternamn.
Sjostakovitj var verksam i Stalins Ryssland där musiken skulle representera folket, inte individen. Tonsättare som Sjostakovitj var alltid satta under ideologisk och politisk press. Stråkkvartetterna hade inte samma offentliga genomslag som symfonierna och anses därför vara hans uppriktiga personliga musikdagböcker. Men han var alltid rädd. Tanken att de någon natt skulle komma och föra honom till ett Sibiriskt fängelse lämnade honom aldrig. De hotfulla bankningarna på dörren kan man höra i den 8:e kvartetten.
– Stråkkvartetterna har en enorm rikedom på detaljer och varje liten del är viktig för helheten. Jag har spelat hans kvartetter sedan jag var mycket ung, de första gångerna i elvaårsåldern! Ännu kan jag förvånas över exaktheten i hans skrivande. Här finns en skör skönhet som blir allt tydligare i hans senare kvartetter där han bryter ner allt till väsentligheter.
Cellisten Jacqueline Thomas har varit med från starten 1972, medan primarien Daniel Rowling i år firar fem år med kvartetten.
– Det är helt otroligt att Ian Belton och Jacky har spelat med kvartetten i 40 år! Paul har varit med i 30 år. Det är från min barndom! Det är tre underbara musiker som spelar som ett gemensamt andetag! De tänker och känner som en. Men de har verkligen släppt in mig. Det har varit en otrolig glädje att få tillföra min energi, mina idéer och min stil i denna fantastiska ”organism” som The Brodsky Quartet är, säger Daniel Rowling.
Tre dagar och fem konserter med Sjostakovitj samtliga stråkkvartetter ger publiken en möjlighet att verkligen få komma både kompositören och en av vår tids mest uppmärksammade ensembler under skinnet.
Göran Persson
Uppsala Konsert & Kongress
Brodsky Quartet och Sjostakovitj 15 stråkkvartetter
Fler liknande artiklar