En viss förståelse har jag för att det inte är snabbt gjort att skapa genusbalans i den klassiska konsertrepertoaren. Andelen komponerande män har genom historien varit fler. Tyvärr har många av dem dessutom varit riktiga arslen och gjort sitt bästa för att hindra begåvade kvinnor att komponera. Samtidigt görs för lite för att lyfta fram den bra musik av kvinnor som faktiskt finns! Som den här konserten för orkester och den ovanliga instrumentkombinationen violin och horn av Ethel Smyth. Hon var inte bara begåvad tonsättare utan också en av suffragettrörelsens frontfigurer och stred för kvinnors rätt i England i början på 1900-talet. 1922 utnämndes hon till Dame Commander of the Order of the British Empire. Jag skrev lite om henne i ett generalprogram till Uppsala Kammarorkester säsongen 2011-2012, som du kan läsa här.
Senaste inläggen
- Bo Linde Kapitel 5 – Violinkonserten
- Historien om M – en musiktidnings uppgång och fall
- Anders Hillborg – Aeterna
- Marina Abramović och musiken
- Göteborgs Filmfestival: Körkarlen med musik av Mats Larsson Gothe
- Polarsken i Köln
- Klassiska podden
- Oemotståndligt på The Kitchen – Dichterliebe/Divine Bitches
- Fan – gå och lyssna på Sjostakovitj!
- Musik för en bättre värld
- Paris, Imprudences och Hampus Lindwall
- Svart pedagogik och galna slutsatser
- Riksting om klassisk musik
- Roland Pöntinen och pianots poesi i Berwaldhallen
- Ny musik från Blanche till Marie
- Kammarmusikens klubbar
- Kammarmusiken checkar in på Hesselby Slott
- Gurrelieder and the Schoenberg triangle drama
- Trendspaning – klassisk bildning i tiden
- Extremt underhållande musikhistoria