Kammarmusik kan vara kult. För bara en månad sedan gav sig popveteranen Tomas Ledin in i genren och arrangerade en kammarmusikfestival på Hesselby slott. Häromdagen skrev DN om den nya klassiska klubben Första parkett som tar kammarmusiken tillbaka till kammaren och spelar klassisk musik i miljöer som känns mer hippa än konsertmusiksalarna. Redan för ett år sedan gjorde jag ett reportage om framväxten av klassiska musikklubbar för musiktidskriften Opus. Det handlar bland annat om den fantastiska klassiska klubben Yellow Lounge som startade på Die Welt ist schön, en obskyr bar på Pferdemarkt i Hamburg. I morgon äger den rum på silent green Kulturquartier, ett gammalt krematorium i stadsdelen Wedding i Berlin. Då spelar pianisten Hélène Grimaud från sin senaste cd Water. Läs mitt reportage här.