Om jag ändå hade möjlighet att vara i New York nästa helg 17-18 september. På The Kitchen, legendarisk scen för konstnärligt innovativa projekt, gör New York-baserade konstnären Emily Sundblad och DJ Juliana Huxtable tillsammans en musikalisk performance med sångare och ensemble. Scenografin är gjord av en av mina absoluta favoritkonstnärer, Klara Lidén, som hade en stor utställning på Moderna Museet i Stockholm 2011.

Så här skriver The Kitchen på sin hemsida om föreställningen:

”Dichterliebe/Divine Bitches is an erotic and elegiac collage operetta punctuated by original songs, lieder from Robert Schumann’s song cycle Dichterliebehttp://www.thekitchen.org/event/emily-sundblad-dichterliebe-divine-bitches, and current hits rearranged as classical choral compositions..” (Läs hela)

Låter helt oemotståndligt! The Kitchen fyllde 45 år förra året och är fortfarande en av de mest intressanta och gränsöverskridande mötesplatserna för konst, design, teater, dans, film, foto, musik, performance och annat i samma anda. Här hade fotografen Cindy Sherman sina första utställningar. Här gjorde Talking Heads sina första spelningar. Här startade Laurie Anderson sin karriär. Hon sitter för övrigt i The Kitchens styrelse. Länge var tonsättaren Philip Glass The Kitchens ordförande, men han har nu dragit sig tillbaka och är Chairman emeritus. I The Kitchens advisory board sitter konstnärer, poeter, tonsättare, musiker och koreografer. En av medlemmarna är multikonstnären Meredith Monk.

Jag har berört The Kitchen tidigare, bland annat i den här texten i Uppsala Konsert & Kongress programtidning. Och här, i samband med Cindy Shermans utställning på Moderna Museet. Länkat till den artikeln finns också en film som The Kitchen gjorde till sitt 40-årsjubileum. När Philip Glass besökte Göteborg med sin ensemble och tillsammans med Göteborgs Symfoniker och kör framförde musiken till filmen Koyaanisqatsi live i Scandinavium skrev jag om det här.

I det bifogade klippet med Emily Sundblad från Algus Greenspon Gallery i New York mixas andra satsen i Schuberts fantastiska andra pianotrio opus 100 med hitlåten Love Hurts.