För ett par veckor sedan släppte Stockholms konserthus sitt fullsmockade program för säsongen 2013-14. Nu har även Berwaldhallen och radiosymfonikerna gjort detsamma. Man kan konstatera att båda orkestrarna presenterar program med både bredd och internationell spets. Ser med glädje fram emot att återigen få höra Maria João Pires i Beethovens tredje pianokonsert. Hon gjorde den med Radiosymfonikerna och Thomas Dausgaard för femton år sedan, och då var jag lyrisk i en recension i Expressen. För det är något alldeles särskilt med Pires. Träffade henne en gång i Bremen i samband med att Deutsche Grammophon firade 100 år. Hon utstrålar en kombination av sprödhet och kraft, kontroll och frihet att göra vad hon vill med musiken. Men ingenting lämnas åt slumpen. För det går inte om man vill göra musiken viktig. Här i den långsamma satsen ur Bachs cembalokonsert i f-moll som blev en stor hit när Woody Allen använde den i filmen Hannah och hennes systrar.
Senaste inläggen
- Bo Linde Kapitel 5 – Violinkonserten
- Historien om M – en musiktidnings uppgång och fall
- Anders Hillborg – Aeterna
- Marina Abramović och musiken
- Göteborgs Filmfestival: Körkarlen med musik av Mats Larsson Gothe
- Polarsken i Köln
- Klassiska podden
- Oemotståndligt på The Kitchen – Dichterliebe/Divine Bitches
- Fan – gå och lyssna på Sjostakovitj!
- Musik för en bättre värld
- Paris, Imprudences och Hampus Lindwall
- Svart pedagogik och galna slutsatser
- Riksting om klassisk musik
- Roland Pöntinen och pianots poesi i Berwaldhallen
- Ny musik från Blanche till Marie
- Kammarmusikens klubbar
- Kammarmusiken checkar in på Hesselby Slott
- Gurrelieder and the Schoenberg triangle drama
- Trendspaning – klassisk bildning i tiden
- Extremt underhållande musikhistoria