Det är bara att kapitulera inför Yuja Wang. Hennes sätt att behandla Bartóks erkänt svårmanövrerade andra pianokonsert i Berwaldhallen i går var fullkomligt briljant. Hon gav musiken både klarhet och transparens även i de mest massiva ackordkaskaderna på ett vis jag aldrig tidigare hört. Och sättet att gestalta andra satsens långsamma ytterdelar var sublim. Framförallt i de lågmälda avsnitten där man hör de karaktäristiska inslagen av ”nattmusik” som Bartók gärna använde sig av i långsamma satser. (Man hör det ibland som nästan lite spökliga dissonanser och vemodiga melodier, ofta med något som liknar naturljud i bakgrunden.)
Efter konserten signerade hon plattor i Berwaldhallens foajé och jag blev presenterad för henne av skivbolagets Deutsche Grammophon/Universals representant och vi hann i alla fall växla några ord.
– Den här konserten är ju helt galen! Man kan nästan undra hur han egentligen tänkte, sade hon med ett skratt. Och hon syftade på att den verkligen är tekniskt krävande.
Yuja Wang är ju känd för att ha allt från garagerock till nutida konstmusik i sin iPod, men extranumret hon bjöd på var något helt annat: Art Tatums arr. av Tea for Two. Här nedan i samband med en konsert på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg förra året.