Eftersom jag inte har något klipp från Aeterna är här en trailer från Lucky People Center International. En film som också berör människans förhållande till omvärlden, men på ett helt annat sätt.
Film och musik är ju en fantastisk kombination. Och då menar jag inte filmmusik. Var på Östersjöfestivalen och såg/hörde filmen Aeterna med musik av Anders Hillborg.
Det finns något med filmmediet som gör att det, för den som vill använda det så, ligger mycket nära musiken. Både film och musik använder sig av tempo, rytm, färgskalor, dramatiserande förlopp, färgskalor. Dovt jordfärgat, ljus skirt, blankt och kallt – de olika klangerna är helt avgörande för hur musiken uppfattas. Så är det också i film.
Tänker på detta när jag ser Aeterna av filmarna Jesper Kurlandsky och Fredrik Wenzel med Anders Hillborgs musik i Berwaldhallen. En konsert under den pågående Östersjöfestivalen. Upplevelsen är stark med den gigantiska filmduken, Radiokören och Radiosymfonikerna extra bestyckade med harpa, det armeniska blåsinstrumentet duduk och sopransolist. Alla under ledning av Esa-Pekka Salonen.
Recenserandet av evenemanget överlämnar jag till andra. Men jag kan inte låta bli tänka på andra liknande projekt där film och musik borrar sig in i oss människor och får oss att reflektera över vad vi håller på med. Här handlar det om vårt förhållande till naturen och knyter an till festivalens tematik klimat och makt.
Lucky People Center International av Erik Pauser och Johan Söderberg var en civilisationskritisk film- och musikberättelse inför millennieskiftet, en svenskproducerad motsvarighet till Godfrey Reggios film Koyaanisqatsi från 1983 med musik av Philip Glass.
I Koyaanisqatsi bryts storslagen ofta orörd natur mot storstadens inbyggda hets. Naturens lugn mot de ovänliga miljöer som människan skapat till sig själv.
Jag har skrivit lite om film och musik tidigare, bland annat från utställning i Paris som du kan läsa här. Men framförallt gjorde jag inför den stora Tonsättarfestivalen i Stockholms Konserthus en intervju med Anders Hillborg i tidningen Opus, en kan du läsa här.