Jag minns så väl när jag i tonåren rotade i min några år äldre brors skivback och hittade Karlheinz Stockhausens Gesang der Jünglinge. Jag lyssnade och sögs in i en helt ny klangvärld där rymden, den stora oändliga därute blandades med inre fantasier av lycka och skräck. Den bearbetade gossröstens spökliga klang fick mig att rysa av det där märkliga välbehaget man kan känna av en skön skräckfilm. Jag kom sedan att ägna rätt mycket lyssningstid åt elektronisk musik.
Men jag ångrar att jag inte besökte elektronmusikfestivalen i Skinnskatteberg år 2000 när Stockhausen var där. Jag hade redan i slutet av 1980-talet skrivit en del om elektroakustisk musik, och Stockhausen hade på något sätt fått reda på min existens. Via nutida musik-nestorn Göran Bergendal skickade han nämligen sin bok ”Towards a Cosmic Music” till mig med en hälsning. Lägg märke till den gulliga skrivningen av hjärtliga hälsningar med ett hjärta som binds ihop med ”lich” till ”herzlich” (hjärtlig).
Gesang der Jünglinge var banbrytande och har haft avgörande påverkan på den elektroniska musiken. Och inte bara inom den rätt snäva konstmusikaliska högtalarmusiken. Legendariska syntgruppen Kraftwerk var direkt påverkade av Stockhausen. Andra som tog intryck var Zappa, Laurie Anderson, David Bowie, Brian Eno och till och med Beatles. Lyssna på Revolution 9 från ”Vita dubbeln”. Det är ljudkonst besläktad i rakt nedstigande led med Stockhausen.
Elektronisk musik kan vara så mycket. Festivalen Volt i Uppsala Konsert & Kongress mixar digital interaktiv konst med elektronisk musik och har uppmärksammats av internationella tidskrifter som Wire och De:Bug. Även Washington Post har skrivit om festivalen som i år firar femårsjubileum med ett helt gäng av de allra främsta artisterna inom den elektroniska musiken. Som Model 500, ett av technons gudfader Juan Atkins många alias. Och japanska Kyoka som delar sin tid mellan Tokyo och Berlin och blandar ett kantigt kaotisk tilltal med pop. Det är för övrigt hennes allra första spelning i Sverige.
Och väl värd en resa till Uppsala är amerikanska Holly Herndon som blandar influenser från techno och elektronika med det konstmusikaliska arvet efter – just det, Stockhausen.

IMG_0313