Kammarmusik live är en intensiv upplevelse. Att sitta nära och se musikerna utbyta blickar med varandra, känna andningen och höra fingrarnas förflyttningar över instrumenten gör musikupplevelsen stark, nästan fysisk.
Den som vill uppleva känslan kan bege sig till Hesselby Slott i början av mars där en helt ny festival äger rum – Hesselby Kammarmusikfestival. Initiativtagare är lite otippat artisten och låtskrivaren Tomas Ledin, som även håller invigningstalet vid den första konserten den 2 mars. Han är sedan ett antal år delägare i Hesselby Slott och har tidigare arrangerat Hesselby Folk Festival, som jag skrivit om här, och även berört i en artikel om festivaler som musikalisk sightseeing.
Konstnärlig ledare för den nya kammarmusikfestivalen är Kjell-Åke Hamrén, violinist och sedan 2012 ordförande för STIM. Han har ett långt förflutet i det svenska så kallade musiklivet, bland annat som ordförande i Svenska Musikförläggareföreningen och under de sista åren där även ordförande för The International Confederation of Music Publishers.
Det finns något befriande opretentiöst med konserter i det mindre formatet, menar han.
– Frack och kammarmusik passar dåligt ihop. På Hesselby Kammarmusikfestival är attityden snarare informell. Det skulle bara vara tråkigt om det fanns anspråk på att den som besöker festivalen måste vara på något visst sätt, eller ha särskilda kunskaper för att platsa.
Kjell-Åke är en av krafterna bakom kammarmusikfestivalen Musik mellan fjärdarna i Hudiksvall, som ägt rum vartannat år sedan 2011. En festival som Ledin haft ögonen på.
– Tomas kontaktade mig redan hösten 2013 och sa att han umgicks med planer på att utvidga verksamheten på Hesselby Slott till en större mångfald av musikområden. Ett skulle vara klassisk musik.
Jag konstaterar att även festivalens program präglas av mångfald. Här finns en rad intressanta tonsättarnamn. Sally Beamish, Rebecca Clarke, 1900-talsgiganterna Krzystof Penderecki, Astor Piazolla och Sergej Prokofiev är bara några av dem. Vi får också höra musik av Mahler, Mozart och Fanny och Felix Mendelssohn. Det blir dessutom uruppföranden med musik av de unga tonsättarna Kristin Boussard och Rosanna Gunnarson.
Vid invigningskonserten uruppförs även ett stycke av Marie Samuelsson (bilden), enligt min mening en av Sveriges mest intressanta tonsättare. Om hennes senaste cd som kom för bara något år sedan med den läckra violinkonserten Bastet Solgudinnan, skrev jag att man i musiken hör ”hur den brännheta ökenluften dallrar ovanför den terrakottfrägade jorden”. (Läs hela texten här.)
Att den nya musiken finns med är viktigt, menar Kjell-Åke.
– Ja, det är en av mina två käpphästar. Ska den stora fantastiska traditionen inom kammarmusik behålla sin energi måste den nya musiken in på samma villkor som den gamla. Den andra käpphästen är att all onödig formalitet som gör att kammarmusik, gammal eller ny, känns avskräckande ska undvikas.
Ytterligare en viktig dimension med Hesselby Kammarmusikfestival, berättar Kjell-Åke, är att skapa en folklig förankring och gemenskap i västra Stockholm. Det bor omkring 70 000 personer där.
– Jag har ingen statistik, men det är fler än man tror som gillar klassisk musik. Och vi hoppas naturligtvis att många av dem kommer på festivalen.
Läs mer om festivalen här.
Hela festivalprogrammet hittar du här.
Nedan ett klipp med Piazzollas Histoire du Tango i ett arr för klarinetter som kommer att framföras under festivalen.