För några år sedan följde jag dirigenten Stefan Parkman under ett par dagar inför uruppförandet av Sven-David Sandströms Matteuspassion i Berlin. Konserten i legendariska Philharmonie väckte uppmärksamhet och när Sven-David höll en konsertintroduktion i en av det stora konserthusets foajéer var det smockfullt. Men den som stod i centrum allra mest var nog Stefan Parkman, som utan tvekan är en av Sveriges internationellt mest hyllade kördirigenter.
Sedan några år tillbaka är han chefdirigent för WDR Rundfunkchor Köln. Han är unik på många sätt, inte minst genom sin kombination av musikalisk gestaltningsförmåga i rollen som dirigent, och talang och kreativitet att få saker och ting att bli av.
Han står bakom ett initiativ i form av en konsert med uteslutande svensk körmusik i Trinitatiskirche i Köln som äger rum i morgon, lördag 21 januari. Under rubriken Polarlichter – Polarsken, eller Norrsken, vilket man nu väljer – presenteras ett spektrum av den svenska körmusiken. Moderna klassiker som Ingvar Lidholms … a riveder le stelle, Ludvig Norman, ny musik av Catharina Palmér, Jan Sandström, Alexander Jan Öberg, Staffan Storm, bland andra. Läs mer på WDR:s hemsida här.
Med i alltihopa finns också Stims Promotionnämnd, SPN, som organiserar frågepaneler och seminarier med de deltagande svenska tonsättarna. Allt för att sätta fokus på den svenska körmusiken.
Kvällen i Köln innehåller dessutom ännu ett uruppförande i Tyskland av ett verk av Sven-David Sandström, Nun komm der Heiden Heiden Heiland. Och liksom i Matteuspassionen återvänder Sven-David till Bach, som använde Nun komm der Heiden-texten i en av sina kantater.
Musiken låter naturligtvis inte som Bach, men där finns ett släktskap med barockens täta körklanger och imiterande stäminsatser.
Jag har aldrig varit i Köln. Och just nu önskar jag mer än någonsin att jag hade möjlighet att åka dit.
Göran Persson