Genrebredden på Sacred Music Festival är stor och i år inleds festivalen av Uppsala Kammarorkester och musik av bland andra Benjamin Britten, som skulle fyllt hundra i år. På 1930-talet fick han upp ögonen för Arthur Rimbaud och fascinerades av hans originella och symbolistiska poesi. I diktsamlingen Les Illuminations från 1870 gestaltar Rimbaud allt från barndomsminnen till den moderna staden, fasa, skapande och förstörelse. Observationer från den yttre världen och de egna inre, själsliga rummen som Britten tolkade i sina Les illuminations för sopran och stråkar.
Senaste inläggen
- Bo Linde Kapitel 5 – Violinkonserten
- Historien om M – en musiktidnings uppgång och fall
- Anders Hillborg – Aeterna
- Marina Abramović och musiken
- Göteborgs Filmfestival: Körkarlen med musik av Mats Larsson Gothe
- Polarsken i Köln
- Klassiska podden
- Oemotståndligt på The Kitchen – Dichterliebe/Divine Bitches
- Fan – gå och lyssna på Sjostakovitj!
- Musik för en bättre värld
- Paris, Imprudences och Hampus Lindwall
- Svart pedagogik och galna slutsatser
- Riksting om klassisk musik
- Roland Pöntinen och pianots poesi i Berwaldhallen
- Ny musik från Blanche till Marie
- Kammarmusikens klubbar
- Kammarmusiken checkar in på Hesselby Slott
- Gurrelieder and the Schoenberg triangle drama
- Trendspaning – klassisk bildning i tiden
- Extremt underhållande musikhistoria