Många konstnärer har arbetat med sig själva och alternativa identiteter. Men ingen har gjort det mer konsekvent än David Bowie. Hans medium är musiken, men hela hans liv har egentligen varit ett enormt populärkulturellt konstprojekt där han genom att skapa nya identiteter utforskat samtiden.
Och påverkat den. Som en målare har han använt sig av omvärlden som duk och sig själv som pensel. På den stora Bowie-utställningen som pågår i Martin-Gropius-Bau i Berlin – förlängd till 24 augusti – berättar Bowie själv i hörlurarna man bär genom utställningsrummen hur han alltid sett på sig själv som en igångsättare. ”Vad händer om jag gör såhär?”
Genom sina projekt har han påverkat sin samtids 70- och 80-tal. De skruvade identiteterna tycks ta spjärn mot något osynligt alldagligt, som kanske är han själv, men det vet man naturligtvis inte. Men det framskymtar i den fantastiska videon till en av hans senaste låtar, ”The Stars (Are Out Tonight). Men också i Blue Jean från albumet Tonight från 1984.
Det finns mycket att förundras över när det handlar om Bowie. Utställningen i Berlin ger förnimmelsen av närkontakt, samtidigt som han genom sitt dolda, frånvarande jag förblir hemlighetsfull.
Efter Berlin reser utställningen till Chicago i vinter och dyker sedan upp i Paris under våren och därefter Groningen i Holland.