När Marie Samuelsson berättar om sitt komponerande reflekterar hon gärna över klanger, färgtoner, nyanser. Ibland, säger hon, uppstår en ljudidé som också kan omsättas i musik. Dessutom är det extra kul om titeln på stycket kan ha ett poetiskt anslag och glänta lite på dörren till idéerna bakom verket. Som till exempel hennes Lufttrumma III, ett nyckelverk inom den moderna svenska musiken.
Nu har Marie Samuelsson släppt en cd med sin violinkonsert som fått titeln ”Bastet Solgudinnan”, dessutom ”Singla/Float” för orkester och ”Fantasia i cirkel” för flöjt, violin, cello och piano, uruppfört av Pärlor för svin.
Violinkonserten är inspirerad av den egyptiska myten om Bastet, dotter till solguden Ra och barnens beskyddare och vän. Jag tycker mig höra hur den brännheta ökenluften dallrar ovanför den terrakottafärgade torra jorden. Violinens höga lägen och de mullrande mörka blåsarna framkallar en magisk atmosfär, inte helt olik Bartóks sätt att använda sig av mystiska dissonanser och vemodiga melodier i långsamma satser.
Det här är musik att återvända till, många gånger. Jag har för övrigt alltid tyckt att Marie Samuelsson är en av Sveriges verkligt intressanta tonsättare. Redan 1995 gjorde jag en intervju med henne för Expressens kulturredaktion. Läs den här.
I det här klippet hör man lite av ”Fantasia i cirkel”, dessutom berättar Marie Samuelsson om musiken.