Klarinettisten Martin Fröst kombinerar virtuositet i världsklass med ett ständigt utforskande av den musikaliska kreativiteten. Han är en traditionsbärare som står stadigt med ett ben i den klassiska klarinettrepertoaren, men också innovatör där han med det andra rör om och skapar nya konstnärliga uttryck. Efter framgångsrika föreställningar som No Strings Attached, Voices and Wings, B-A-C-H och Dances to A Black Pipe presenterar han nu Dollhouse.
Konserten som äger rum i Stockholms Konserthus torsdag 3 oktober blottlägger de osynliga trådarna mellan musiker och musik, mellan dirigent och orkester och får saker och ting att hända på flera olika plan. Fröst vrider på perspektiven och får oss att tveka om vem som styr och vem som blir styrd.
Dollhouse är ljusdesignad av Linus Fellbom som också står för regi tillsammans med Martin Fröst. Bland annat kommer man att få höra – eller kanske man här ska använda det slitna ordet uppleva – Anders Hillborgs klarinettkonsert Peacock Tales (Millennium Version), dessutom musik av de Falla, Dukas, Stravinsky, Sørensen och brorsan Göran Frösts Klezmerdanser.
För Konserthusets magasin Lyssna gjorde jag en intervju med Martin Fröst som du kan läsa här.