Esa-Pekka Salonen är utan tvekan en av världens mest framstående musikpersonligheter. Dirigent och briljant tonsättare, men också konstnärlig ledare med förmåga att navigera i konstens och musikens vidsträckta vatten. Vid årets Östersjöfestival presenterar han storslagen romantik med Mahlers 2:a, moderna klassiker som Sjostakovitj och Prokofjev, svenskt och kvinnligt med Alice Tegnér, bland mycket annat. Det som möjligen saknas är ett fräscht nyskrivet verk.

Det ska bli spännande att höra Sjostakovitj operafragment Orango vid invigningskonserten. När Sjostakovitj komponerade den här musiken i början 1930-talet var han fortfarande troende kommunist. Och Stalin hade ännu inte rekryterat den hårdföre Andrei Zhdanov för att driva igenom den heroiskt inriktade sovjetiska kulturpolitiken. Annars hade ju Sjostakovitj hela livet igenom ett komplicerat förhållande till den politiska makten i Ryssland. När Josef Stalin en gång besökte en föreställning av operan Lady Macbeth från Mtensk (senare Katerina Ismajlova) på Bolsjojteatern i Moskva 1936 blev han förfärad. En artikel med rubriken ”Kaos i stället för musik” publicerades i tidningen Pravda vilket blev starten på en klappjakt efter Sjostakovitj, som fruktade för sitt liv. Han drog därför tillbaka sin redan komponerade fjärde symfoni och presenterade i stället sin symfoni nr 5 med kommentaren ”En konstnärs svar på rättvis kritik”.

Och man måste vara på sin vakt, för även idag och här i Sverige höjs röster för att kulturpolitiken ska ha en tydligare riktning, att politikerna ska tala om för oss vilken konst och kultur vi ska ha. Det är en verkligt skrämmande tanke. I Gävle har en moderat politiker i Gävles kultur- och fritidsnämnd lovat att plocka bort Ingo Vetters konstverk Priapos trädgård – i folkmun ”Rosa jeepen” – om moderaterna vinner valet. Konstverket, en rosamålad jeep ställd på högkant, är en ”ready made” placerad i en rondell vid en av Gävles infarter; ett lysande konstverk med många tolkningsmöjligheter.

Det var Esa-Pekka Salonen som uruppförde Orango med Los Angeles Philharmonic för ett par år sedan i en iscensättning av årets Polarpristagare Peter Sellars. I Berwaldhallen har han Finska Radions Symfoniorkester, Mikaeli Kammarkör, Gustaf Sjökvists Kammarkör och solister från Mariinskijteatern framför sig. Dessutom har videokonstnären Louis Price skapat bilder som projiceras på dukar i salen.

Östersjöfestivalen fokuserar inte bara på musik utan även miljö och ledarskap. Förra året hade Salonen problem med Putin-supportern och festivalmedarbetaren Gergiev som anklagades för homofobi, vilket inte passar en modern ledare. Men efter en incident i London där gay-aktivisten Peter Tatchell återigen anklagade dirigenten för homofobi svarade Gergiev att ”det är fel att tro att jag någonsin stått bakom en lagstiftning mot homosexualitet. I allt mitt arbete har jag menat att lika rättigheter för alla människor är viktigt”.
Så ska det låta.