Östersjöfestival. Berwaldhallen tisdag kväll. På scenen Radiosymfonikerna, Radiokören, S:t Jacobs kammarkör och sångsolister. Programmet Mahlers tvåa. Inledningens tremolo i fiolerna och de unisona attackerna i basar och celli har en oerhörd laddning. Mahler ville att musiken skulle omfatta allt. Med det menade han livets hela register av känslor och uttryck. Det jag hör är vanmakt och vrede, men även en möjlighet till (för)lösning. Genom hela den 90 minuter långa symfonin pendlar musiken mellan ytterligheter. En kamp mellan livets och dödens våldsamma krafter.

Med skärpa i stråkarna mejslar Daniel Harding ut varje fras, varje linje. Och Radiosymfonikerna ger den monumentala och likväl intrikata musiken en befriande klarhet.

Orkestern är enorm. Massor av bleck med tio horn, fullt träblås med allt från piccolo till kontrafagott, två harpor, orgel och en skog av stråkar. Dessutom de båda körerna. Effekten är också oerhörd när de med full kraft förmedlar det hoppfulla budskapet: ”Alla ska återuppstå, alla är förlåtna”. Det är nästan så att man kan tro på det.

Just i kväll har Radiosymfonikerna med hela det övriga gänget rymt från Östersjöfestivalen och gästar Proms i Royal Albert Hall i London. Perfekt för Mahlers två, tycker Daniel Harding. Konserten sänds direkt i P2. Börjar 20.30.

Här ett klipp med Bernstein och London Symphony Orchestra.