Läser Stefan Westrins underhållande och intressanta artikel i Svenskan. http://www.svd.se/kultur/ar-dagens-musik-felstamd_8022944.svd. Att man stämt instrumenten i olika tonhöjder genom tiderna var inget nytt, däremot de olika agendorna som ligger bakom krafterna som nu vill driva igenom en tonhöjdsändring. Dessutom bekräftar det återigen min skepsis mot det man brukar kalla absolut gehör. Många har uppfattningen att det är något som finns naturgivet i vissa extremt musikaliska människor. Historierna är många hur de mår dåligt om någon sjunger lite för lågt i förhållande till den angivna tonarten, som om tonarternas frekvensläge var en naturgiven storhet. Men så är det ju inte. Däremot har vissa människor ett väldigt bra minne för tonhöjder.
Senaste inläggen
- Bo Linde Kapitel 5 – Violinkonserten
- Historien om M – en musiktidnings uppgång och fall
- Anders Hillborg – Aeterna
- Marina Abramović och musiken
- Göteborgs Filmfestival: Körkarlen med musik av Mats Larsson Gothe
- Polarsken i Köln
- Klassiska podden
- Oemotståndligt på The Kitchen – Dichterliebe/Divine Bitches
- Fan – gå och lyssna på Sjostakovitj!
- Musik för en bättre värld
- Paris, Imprudences och Hampus Lindwall
- Svart pedagogik och galna slutsatser
- Riksting om klassisk musik
- Roland Pöntinen och pianots poesi i Berwaldhallen
- Ny musik från Blanche till Marie
- Kammarmusikens klubbar
- Kammarmusiken checkar in på Hesselby Slott
- Gurrelieder and the Schoenberg triangle drama
- Trendspaning – klassisk bildning i tiden
- Extremt underhållande musikhistoria