Det här är musik influerad av Perotinus som var verksam i Notre Dame i Paris i slutet av 1100-talet och början av 1200-talet. Den som från början kom upp med idén var dirigenten Paul Hillier. Steve Reich som ägnades en tonsättarfestival i Stockholms Konserthus 2011 minns att Hillier tänkte sig ett vokalverk för sex röster och två slagverkare, men ”slutresultatet blev musik för tre sopraner, två tenorer, två vibrafoner och två elorglar.” Texten i Proverb som skrevs 1995 är däremot av filosofen Ludwig Wittgenstein, en annan av Steve Reichs andliga inspirationskällor.
Senaste inläggen
- Bo Linde Kapitel 5 – Violinkonserten
- Historien om M – en musiktidnings uppgång och fall
- Anders Hillborg – Aeterna
- Marina Abramović och musiken
- Göteborgs Filmfestival: Körkarlen med musik av Mats Larsson Gothe
- Polarsken i Köln
- Klassiska podden
- Oemotståndligt på The Kitchen – Dichterliebe/Divine Bitches
- Fan – gå och lyssna på Sjostakovitj!
- Musik för en bättre värld
- Paris, Imprudences och Hampus Lindwall
- Svart pedagogik och galna slutsatser
- Riksting om klassisk musik
- Roland Pöntinen och pianots poesi i Berwaldhallen
- Ny musik från Blanche till Marie
- Kammarmusikens klubbar
- Kammarmusiken checkar in på Hesselby Slott
- Gurrelieder and the Schoenberg triangle drama
- Trendspaning – klassisk bildning i tiden
- Extremt underhållande musikhistoria