Efter tolv år har Stockholm Early Music Festival befäst sig som en av Europas viktigaste festivaler för tidig musik. Tidigare i veckan gjorde franska Les Arts Florissants succé med vansinnigt vackra madrigaler av Monteverdi. I lördags var den praktfulla Tyska Kyrkan i Gamla Stan i Stockholm proppfull med publik när Freiburger Barockorchester tog plats på scenen i ett program som matchade Vivaldi med Bach.
Strax före konserten i lördags pratade jag med Hans-Georg Kaiser, orkesterns intendent som berättade att de tidstrogna instrumenten är stämda ungefär en halvton lägre än en vanlig symfoniorkester. Under den guldglänsande barockorgeln i Tyska kyrkan gav det musiken en skimrande klang samtidigt som orkestern laddade musiken med massor av motorisk energi, så typiskt för barockens musik. Och i Bachs dubbelkonsert i d-moll för två violiner och stråkar lyfte de båda konsertmästarna fram den långsamma satsens sublima skönhet och de snabba yttersatsernas virvlande virtuositet, där stämmorna slingrar sig kring varandra.
Både Les Arts Florissants och Freiburger Barockorchester tillhör den internationella gräddan av barockensembler. Och båda har gett ut stora mängder inspelningar. Femte boken av Madrigaler som Les Arts Florissants framförde i Stockholm är en del av deras stora projekt att under flera år turnera med Monteverdis alla åtta böcker med Madrigaler. Kolla klippet nedan!
Stockholm Early Music Fesival presenterar sannerligen ett program med imponerande bredd där konserter på hög nationell och internationell nivå varvas med workshops och semiarier. Det saknas heller inte en pedagogisk dimension. Drottningholms Barockensemble och sångaren Torbjörn Lillieqvist gjorde Leksakssymfonin, som lär ska vara komponerad av en österrikisk munk någon gång på 1700-talet. Och Lilla Akademien som bedriver musikutbildning med undervisning från förskoleklass till eftergymnasial nivå visade upp sig under rubriken Next Generation.
Freiburger Barochorchester började faktiskt som ett studentprojekt för 25 år sedan. Idag är de en av världens främsta ensembler. Hör till exempel här hur de får Vivaldis rappa musik att fullkomligt vibrera, nästan skumma av lust.
Det ska bli spännande att se om festivalen under sin konstnärlige ledare Peter Pontvik nästa år kan toppa årets höjdpunkter.