Stockholm Folk Festival i Hesselby slottspark är i full gång. I går hade festivalen besök av Gävle symfoniorkester som i samband med konserten passade på att ha release för sin nya platta Symphonic Stomp of Sweden. Bakom rubriken döljer sig ett flerårigt samarbete med dirigenten och arrangören Karl-Johan Ankarblom och fiolspelmannen Görgen Antonsson, som man också kan höra i grupper som Draupner och Engmans Kapell. Han är dessutom teatermusiker vid Folkteatern i Gävle.
Och det är han som står i förgrunden när de drar igång i slottsparken. Det är som om klangerna river i mossan och får takkronorna att svänga. Det doftar både stall och salong, loge och konserthus om den här musiken. Ibland kan man verkligen känna sig mätt på musikaliska möten och genrekorsningar, men här fungerar faktiskt konceptet. Och som så ofta när man verkligen öppnar öronen blir det tydligt att det är mer som förenar musik från olika tider, genrer och kulturer, än som skiljer den åt. Här ligger den virtuosa folkmusikens ornamenterade linjer gärna musikaliskt med den sirliga barocken, och storslagen romantik befinner sig i samma rum som folkmusikens naturlyriska dimension.
Det är tredje året i rad som Stockholm Folk Festival äger rum. Och det är en festival som växer. I år deltar omkring hundra artister och genrerna spänner över klezmer, klassiskt, världsmusik, rock, visor och mycket mer.
– För mig är det viktigt dels att skapa en plattform och ett fönster för den här musiken som man sällan hör om, samtidigt som den är så stor. Vi vill också vara tydliga med att vi står för det mångkulturella. säger festivalens initiativtagare Tomas Ledin.
I kväll (lördag 9 augusti) kommer han själv att medverka i sitt eget folkmusikprojekt med Höga Kusten Kapellet. Dessutom ka man uppleva både Ale Möller Band och Le Vent Du Nord från Quebec.