I våras träffade jag Madeleine Jonsson Gille, då aktuell både som initiativtagare till Femme Konserter i Kulturhuset i Stockholm och som tonsättare och konstnär på Artipelag med ljudverket Sjökort: Fem öar.

Men hon är också en av producenterna vid årets UNM-festival i Malmö som äger rum 26-30 augusti. Festivalen presenterar ny musik av unga nordiska tonsättare och i år är temat musiken som motstånd och politisk kraft. Medverkar gör högpresterande ensembler som Musica Vitae och Pärlor för svin.

– Det är viktigt, för vi vill att unga tonsättare ska få chansen att höras i ett professionellt sammanhang. Att det i högsta grad är seriöst fast det handlar om unga konstnärer, säger Madeleine Jonsson Gille.

Kärnan i årets festival är musiken som motstånd och politisk kraft. För att locka personer som vanligtvis inte lyssnar på modern konstmusik vill man vara mer radikal än tidigare i stället för att bara försöka vara publikfriande. Och det finns verkligen ny musik som förtjänar att få många lyssnare, även om jag faktiskt inte riktigt kan hålla med om själva utgångspunkten: att kulturklimatet nu har blivit stramare och mer likriktat. Tvärtom ser jag att musiklivet väl aldrig tidigare varit så diversifierat. Utbudet flödar av postklassiskt, minimalism och genreöverskridande projekt. Elektroakustisk musik tar sig in på hippa festivaler tillsammans med electronica och techno. I ett internationellt perspektiv lever den nutida kammarmusiken med ensembler specialinriktade på ny musik, och i Sverige finns NEO-ensemblen som håller hög internationell klass.

Däremot är det riktigt att konstmusik, och framförallt den nyskrivna musiken, får mindre plats i det offentliga rummet. Allt tyder också på att utrymmet i dagspress för att bevaka ny musik har minskat. Man menar också konstmusikvärlden har en olycklig tendens att isolera sig själv från omvärlden.

Därför ska det bli spännande att följa årets UNM-festival. Kanske man nu kan nå en bit på vägen och skapa den relevans man så hett eftersträvar. Men som alltid handlar det i grunden om det där riktigt svåra – att vara konstnärligt angelägen.

Här ett klipp med Isländska Tine Surel Lange som i sina musikaliska projekt gärna rör sig i det fria. Med enkla medel, här en iphone-film ackompanjerad av solocello, skapar hon en sällsam närhet till naturen. Hon spelar också tidig musik och är utbildad gambist. Hon kommer att representera Norge med ljudkonstverket/kompositionen 6 Bekker fra Vestlandet. Alltså 6 bäckar från Vestlandet i Norge.