Idag är det 100 år sedan Igor Stravinskys balett Våroffer hade urpremiär på Théâtre des Champs-Élysées i Paris. En magnifik skandal. I sina samtal med journalisten Robert Craft har Stravinsky berättat vad som hände, bland annat hur nöjd balettchefen Sergej Djagilev var med uppståndelsen.
Robert Craft: Var det musikaliska premiärutspelet av Våroffer någorlunda korrekt?
Igor Stravinsky: Såvitt jag kan döma efter det jag verkligen hörde av spelet var det inte dåligt. Sexton fullständiga repetitioner hade gett orkestern åtminstone en viss säkerhet. Efter ”föreställningen” var vi upprivna, förbittrade, degouterade och – glada. Jag gick på restaurang med Djagilev och Nizjinskij. Enligt legenden skulle Djagilev ha gråtit och reciterat Pusjkin i Bois de Boulogne – men hans enda kommentar var denna: ”Det var precis vad jag ville”. Och han såg faktiskt belåten ut. Ingen skulle snabbare kunnat förstå reklamvärdet i vad som hänt; han fattade det genast. Sannolikt hade han räknat med möjligheten av en sådan skandal flera månader innan, då jag först spelade partituret för honom i Venedig.

Hör här en inspelning med Esa-Pekka Salonen och Los Angeles Phiharmonic som lyfter fram råheten i Stravinskys musik.

Pina Bausch gjorde också omvälvande koreografi.