Läser Stefan Zweigs Världen av igår. Det är som att få vår moderna historia berättad inifrån. I förordet skriver han ”Jag växte upp i Wien, den tvåtusenåriga, internationella metropolen, och måste lämna den som en förbrytare innan den degraderades till en tysk provinsstad.”

Jag praktiserade som ung förlagsperson på Doblinger förlag i Wien en tid, måste ha varit omkring 1984. Förlagshuset låg och ligger fortfarande kvar på Dorotheergasse i centrala Wien. Jag brukade sitta på Café Hawelka alldeles intill förlaget. I huset mitt emot hade Kafka bott. Det stod på en skylt uppsatt ovanför porten.

Trots Wiens storlek och grandiosa historia upplevde jag då, under första halvan av 1980-talet, Wien som en provinsstad. Sovstad, sa folk jag träffade, både de som besökte staden i affärer och infödda wienare.

Nu skulle jag gärna åka dit igen. Staden har ny aktualitet och Wes Andersons film The Grand Budapest hotel inspirerad av Stefan Zweigs bok har hjälpt till. Och från att tidigare mest velat förtränga sitt förflutna verkar man nu också förstå att Wiens tveksamma historia måste berättas om Österrike och staden ska få tillbaka sin värdighet. Wiens Filharmoniker fick nyligen Birgit Nilsson-priset, världens största musikpris på en miljon dollar. Pengarna ska användas till dokumentation och forskning kring orkesterns historia, inte minst den mörka tiden när halva orkestern var medlemmar i nazistpartiet.

Författaren Steve Sem-Sandberg, bosatt i Wien, skildrar i sin nya bok grymheten på nazisternas barnutrotningsklinik i Wien. Totalt fasansfullt. Men det är bara så, genom att göra stadens historia närvarande i nuet som den också blir en plats värd att besöka.

Wien var ju staden där musiken en gång tog kraftfulla kliv framåt. Där bodde Mozart, Schubert, Brahms. En av de mest kända wienarna var Beethoven. Han bodde på flera ställen i staden dit han tagit sig som ung för att göra karriär som pianovirtuos. Med sig hade han några av sina första pianosonater. Här ett klipp med den allra första i f-moll. Läs mer om den och Beethovens alla andra pianosonater här.