I kväll spelar klarinettisten Andreas Ottensamer på Yellow Lounge i Berlin. En klubb för klassisk musik knuten till Universal Classics och Deutsche Grammophon. Yellow Lounge-kvällarna presenterar ofta nya artister och ibland smalare musik. Andreas Ottensamer är både ny och gör en del oväntade saker. Han är bara några år över tjugo, men har redan signats för ett kontrakt med Mercury Records/Deutsche Grammophon. Första plattan kommer i sommar. Verkar bli en platta med rätt konventionell repertoar, men han gör också genresprång. Kolla till exempel nedanstående klipp med Tori Amos, taget från ett annat ställe i Berlin för ett par år sedan. Låten, Seven Sisters, finns med på Tori Amos platta Night Hunters från 2011 där stråkkvartetten Apollon Musagète och andra musiker, som just Andreas Ottensamer, kompar.
Yellow Lounge flyttar mellan olika ställen och i kväll är man på Gretchen i Kreuzberg. http://www.gretchen-club.de/ Med sig har Ottensamer pianisten José Gallardo och cellisten och Stefan Koncz. Som vanligt på Yellow Lounge blir det också klassiska dj:s och vj:s. Skulle gärna vara där.