Pianisten Yuja Wang tillhör det där exklusiva skiktet solister som kombinerar blixtrande teknisk förmåga med intuitiv musikalitet och insiktsfull analys. Och hennes karisma får energin i salongen att höjas till nivåer som skulle kunna hålla en mindre stad lysande i veckor. Medveten om sin tekniska förmåga ger sig Yuja Wang gärna i kast med den mest svårspelade repertoaren. Bland hennes inspelningar finns till exempel några av György Ligetis grymma etyder. I Berwaldhallen i morgon kväll gör hon Bartóks extremt krävande andra pianokonsert. En utmaning till och med för Yuja Wang.
Vid en konsert i Konserthuset tidigare i år infriade hon alla mina förväntningar, bland annat i Skrjabins mörkt rusiga sjätte pianosonat. Inför den konserten gjorde jag en mailintervju med henne i Konserthusets tidning Lyssna. Den kan du läsa här.
Och jag ser redan fram emot början av nästa år när Yuja Wang släpper en platta med Rachmaninovs tredje pianokonsert tillsammans med Gustavo Dudamel och Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela. Dessutom Prokofjevs andra pianokonsert som hon gjort flera gånger tidigare med olika orkestrar. För Prokofjev passar hennes ”olydiga personlighet”, som hon säger.
Klippet med Rachmaninovs trea är en inspelning med Staatskapelle Dresden. (Om man inte är intresserad av försnacket på tyska kan man spola fram tre minuter då konserten börjar.)