Lika lite som annan konst existerar musik i ett vakuum. Det är med, mot och i samtiden den har möjlighet att visa sin kraft och bli spännande. Därför är också lyssnaren viktig – det är lyssnarens musik som spelas. Och tonsättaren Anders Hillborg skriver verkligen lyssnarens musik. I Clang and Fury, titelspåret från hans CD som för något år sedan klättrade upp i toppen på försäljningslistan för klassisk musik, sprätter flöjterna hit och dit medan klarinetterna bubblar ivrigt. Det klingar som en variant av inledningen till Stravinskys berömda Våroffer, ändå är musiken skarpt personlig och framåtblickande.
Han gör det sällan enkelt för sig, Hillborg. Hans tonsättningar har ibland komplicerade uträkningar eller avancerade fonetiska ljudsammansättningar som utgångspunkt. Men det är bara metoder. Genombrottsverket Celestial mechanics (”Himmelsmekanik”) för stråkorkester som 1991 gav honom ett Christ Johnson-pris, är inte bara en lek med omstämda instrument utan en gedigen kontrapunktisk sats som överbrygger seklers musikhistoria. Men Hillborg har inte bara sfärernas klanger och renässansmästare som Palestrina i den musikaliska kappsäcken utan också vår tids folkliga musik – rocken. Därför var det helt naturligt att just han skrev en låt till Eva Dahlgrens och Esa-Pekka Salonens symfoniska stödkonsert för aidsforskning på Cirkus häromsistens. Det är bara att hoppas på mera Dahlgren/Hillborg-samarbete, för resultatet är en både raffinerad och rent vansinnigt vacker musik i gränslandet mellan två musikkulturer som ännu så länge ligger alldeles för långt ifrån varandra.
Anders Hillborg är aktuell och det har han alltid varit. Han har förmågan att med historisk självklarhet och från traditionell mark ta intryck av sin egen tid – i form av konst, senaste datorteknik likaväl som rock- och jazzmusik. Att Anders Hillborgs tonsättarskap är ett av de intressantaste i Sverige visade han också genom den nyligen reviderade versionen av sin violinkonsert. Med perfekt balans, galna glissandon och vass virtuositet – samt lysande spel av Anna Lindal, som dessutom fått den sig tillägnad – har han skapat ännu ett repertoarverk.