VERKLIGHETEN är storartad. Och Gunnar Bucht en fullblodssymfoniker. Resultatet är fenomenalt. I Buchts musik är människan närvarande, hans musik handlar i någon bemärkelse om mig, även om det är sin egen tillvaro han formar till ljudliga gestalter. I onsdags uruppförde Stockholms filharmoniker under amerikanen James DePriest – som nästa år tillträder som chefdirigent för Malmö symfoniorkester – Gunnar Buchts nionde symfoni. Och det startar med diskreta pukor, ett par flöjter och spröda stråkar. Klangerna är varma och utan stress – till en början.
I en plötslig orkesterklang börjar bleckblåset sitt lopp! Frenetiskt larmande tromboner och maniskt dunkande pukor står mot knappt hörbara långsamma stråk. När det stannar upp i en bred orkesterklang känns det som om ett bråddjupt schakt öppnar sig. När första satsen tunnas ut och slutar i ett barnsligt klirr är spännvidden enorm. Yttersatserna – som också bär upp Buchts nia – delas av ett intermezzo, en avkopplad och lustfylld promenad. Helt underbar var sista satsens kantiga vals. Här befann man sig plötsligt kringvandrade i berusat tillstånd på ett tivoli med svajande karuseller i skiftande färger – levande som i en film.