Arthur Honegger, 1892-1955
Rugby – symfonisk sats, 1923
Speltid ca 8 min
Arthur Honegger var schweizare men verksam i Frankrike hela sitt liv. Han ingick i den framträdande tonsättargruppen Les Six som vände sig mot romantiken och impressionismen och i stället ville föra in vardagen i musiken och på scenen. Vilket också yttrar sig väldigt tydligt i två av hans mest framgångsrika verk: de symfoniska satserna Pacific 231 från 1923, inspirerad av tidens väldiga ånglok, och Rugby från 1928 där han med orkestern gestaltar en rugbymatch. Och vi hör riktigt hur spelet böljar fram och tillbaka. Ibland tycks det som om lagen lugnar ner sig och drar tillbaka sina positioner, men bara för att snart formera sig till nya anfall.
Tidigt hade Honegger inspirerats av den tyska expressionismen med inslag från Richard Strauss och Arnold Schönberg. Man hör också inflytandet från Bach när han låter stämmorna flätas i varandra i kontrapunktiska vävar. Hans tankar upptogs också av etisk och religiös begrundan, som i oratoriet Konung David som med sin slagkraftiga kombination av enkel form, modernt tonspråk och orientalismer blev en stor framgång både konstnärligt och publikt.
Honegger växte upp i franska Le Havre med sina schweiziska föräldrar, men flyttade senare till Paris där han studerade för Charles-Marie Widor och Vincent d’Indy vid konservatoriet. Bland klasskamraterna fanns vännen och senare Les Six-kollegan Darius Milhaud, men också blivande hustrun Andrée Vaurabourg. Något som ofta återkommer i berättelsen om Honegger är att när de gifte sig 1926 fick hon gå med att de aldrig skulle bo ihop, bara träffas vid middagen efter arbetsdagens slut, eller om de skulle gå ut någonstans. Och så blev det, sånär som på ett mindre lyckat försöksår 1935 och under Honeggers sista levnadsår tjugo år senare.
© Göran Persson