Hem 9 Programkommentarer 9 Mozart: Sinfonia concertante för violin, viola och orkester

Mozart: Sinfonia concertante för violin, viola och orkester

Wolfgang Amadeus Mozart 1756-91

Sinfonia concertante för violin, viola och orkester (1779)

Allegro maestoso

Andante

Presto

Speltid ca 30 min

När Mozart komponerade Sinfonia concertante befann han sig som så ofta på resa. Nu skulle han besöka Paris, och Mannheim, en ort berömd för musikaliska innovationer. Möjligen inspirerade det Mozart att undersöka de musikaliska möjligheterna som fanns i sinfonia concertante-formen. En utveckling av barockens concerto grosso där en sologrupp ställs mot orkestern. Till skillnad från den vanliga instrumentalkonserten smälter solostämmorna här också mer samman med orkestern.

Mozarts Sinfonia concertante räknas som ett av de allra största mästerverken i genren. Musiken blixtrar av både briljans, ungdomlig iver och mogen ödmjukhet. Mozart var själv en lysande violinist, men hans kärlek till violan är också välkänd. Han hyllade ofta instrumentets mörkt färgade klangvalörer och det var viola han själv föredrog att spela i kammarmusikaliska sammanhang. I sin Sinfonia concertante lyfter han också fram violans solopotential och ger instrumentet en roll som matchar den briljant klingande violinen.