Hem 9 Programkommentarer 9 Hillborg Pianokonsert nr 2 – The MAX Concerto

Hillborg Pianokonsert nr 2 – The MAX Concerto

Anders Hillborg
Född 1954

Pianokonsert nr 2 – The MAX Concerto (2023)

I Anders Hillborgs verktitlar finns ofta något som refererar till själva musiken, men också lockar till eftertanke. Sin andra pianokonsert har han gett undertiteln The MAX concerto. Här syftar titeln på att konserten är skriven för pianisten Emanuel Ax, som av sina vänner kallas Manny, det kan dras samman till – MAX. Samtidigt går ju associationerna till ”max”, som i maximalt, eller maxat. Och Hillborgs musik kan verkligen vara laddad, till max!

Anders Hillborg. Foto: Mats Lundqvist.

Konserten uruppfördes i oktober 2023 av San Francisco Symphony, som också beställt konserten med stöd av den amerikanske vinmakaren John Kongsgaard. Dirigerade gjorde Esa-Pekka Salonen, som alltid varit en stark förespråkare för Hillborgs musik. ”Min relation med Esa-Pekka sträcker sig 40 år tillbaka i tiden. Han är en ovärderlig ”partner in crime”, både som tonsättare, dirigent och vän. Våra diskussioner genom åren har haft stort inflytande på mitt musikaliska tänkande”, säger Hillborg.

Uruppförandet i San Francisco blev en stor succé. ”…en fascinerande och härlig fest… Mest anmärkningsvärt är hur pianot och orkesterns klanger smälter samman”, ansåg San Francisco Classical Voice. Wall Street Journal som var på plats i San Francisco skrev att det är ett ”ofta naket och känslomässigt, ibland ömt verk”, och att konserten inleds ”grandiost i den stora traditionen av pianokonserter från sent 1800-tal.”

Liksom Hillborgs senaste instrumentalkonserter – för cello 2020 och viola 2021 – är The MAX concerto gjuten i en sammanhållen sats med kontrasterande episoder. Efter solopianots storslagna inledning som utnyttjar klaviaturens hela register, och träblåsarnas följande ”klangdimma” hör vi hur något som efterliknar ett leksakspiano lösgör sig ur den täta orkesterväven. Efterhand växer klangerna till ett glittrande klimax med klockspel och små cymbaler. Kontrasterande episoder med både flödande arpeggion i pianot och barockantydningar i träblåset avlöser varandra före finalen, där en sista stigande gest i pianot ger vika innan slutet sjunker bort som i fjärran.