Programkommentarer

Hem 9 Programkommentarer 9 Händel Svit nr 2 och nr 5 för klaver

Händel Svit nr 2 och nr 5 för klaver

Georg Friedrich Händel
1685–1759

Svit nr 2 F-dur för klaver (publicerad 1720)

Adagio
Allegro
Adagio
Allegro: Fugue

Speltid ca 9 min

Svit nr 5 E-dur för klaver

Preludium
Allemande
Courante
Air med 5 variationer ”The Harmonious Blacksmith” (Den harmoniske smeden)

Speltid ca 13 min

Georg Friedrich Händel bosatte sig i London 1713. Det var också där han 1720 publicerade den första av sina två samlingar med cembalosviter. Av förordet förstår man att det inte var helt enligt hans önskan, men det var före upphovsrättens tid och han såg risken att förlora sina inkomster när hans musik såldes bakom hans rygg. Händel skriver: ”Jag har varit tvungen att publicera dessa sviter eftersom felaktiga kopior i hemlighet cirkulerar utomlands. Jag har lagt till några nya för att göra samlingarna mer användbara, och kommer att fortsätta och publicera flera. Jag anser att det är min plikt att med min blygsamma talang tjäna ett land från vilket jag erhållit så generöst skydd.”

De flesta av Händels sviter består av en rad dans-satser, men F-dursviten avviker och liknar till strukturen mer en italiensk kyrkosonat, sonata da chiesa, som var vanlig under andra halvan av 1600-talet och en bit in på 1700-talet. Den inledande stillsamt böljande och rikt ornamenterade första satsen liknar faktiskt också den långsamma satsen i Johann Sebastian Bachs Italienska konsert, även den ursprungligen skriven för cembalo.

Den femte sviten ur den första samlingen är traditionellt uppbyggd med ett inledande preludium, några danser och en avslutande air, en lyrisk sats med sångbar lyrisk atmosfär, här utformad som ett tema med variationer som kommit att kallas The Harmonious Blacksmith, Den harmoniske smeden. Det finns olika historier om varifrån den fått sitt namn. En säger att Händel en gång tog skydd från regnet i en smedja och inspirerades när han hörde smeden slå med hammaren på städet. I den första variationen upprepas också en ton som med lite fantasi kan föra tankarna till en smed som hamrar. En variant på historien är att Händel hörde smeden sjunga en melodi som han lånade och gjorde om till svitens air-tema.

 

Fler programkommentarer