Programkommentarer

Hem 9 Programkommentarer 9 Byström Persuasion

Byström Persuasion

Britta Byström, född 1977
Persuasion (2004)

Inledningen breder ut sig som en sirlig väv av stämmor. Plötsliga infall skapar revor i den vackra ytan och intensiteten byggs upp och blir allt starkare. Snart rusar musiken fram som en stor kraftfull våg. Men kraften avtar och snart breder musiken ut sig som ett glittrande klanghav. Träblåsarnas spröda ackord får snart sällskap av stråkarna och tempot ökar inför den avslutande finalen.

Britta Byström är en av Sveriges mest spelade och omtyckta tonsättare och spelas också mycket internationellt. Många yngre tonsättare som komponerar för symfoniorkester har en bakgrund i andra genrer, ofta pop och rock. Men Britta Byström har aldrig intresserat sig för någon annan musik, utan började som 14-åring ta privatlektioner i komposition för Mats Larsson Gothe.

– Det kändes naturligt för mig. Jag spelade trumpet i kommunala musikskolan i Sundsvall där jag växte upp, och började snart skriva musik för olika ensembler som jag själv var med i. Jag upplevde aldrig att det var något särskilt med det, i alla fall inte just då. Vi var många som höll på och experimenterade och gjorde musik. Det är unika är i så fall att jag har fortsatt.

Britta Byströms musik beskrivs ofta som ”påtagligt vacker” – själv använder hon ord som ljus och klar. Verktitlarna ger ibland en nyckel till möjliga tolkningar av hennes musik. Persuasion – som betyder övertalning – skrevs för dirigenttävlingen ”Svenska Dirigentpriset” där unga dirigenter ska övertyga en jury om att just deras version av musiken är den bästa. För många tonsättare är uruppförandet den enda gången de får höra sin musik framföras, vilket inte är fallet för Britta Byström. Persuasion spelas regelbundet över hela världen och har även spelats in på cd.

© Göran Persson

Fler programkommentarer