Programkommentarer

Hem 9 Programkommentarer 9 Maier-Röntgen Pianokvartett

Maier-Röntgen Pianokvartett

Amanda Maier-Röntgen
1853–94

Pianokvartett (1891)

Allegro
Andante
Presto con fuoco
Largo espressivo – Allegro vivace – Presto

Speltid ca 27 min

Amanda Maier var exceptionellt begåvad och redan som nittonåring blev hon 1872 Sveriges första kvinnliga musikdirektör. Med sitt starka driv och sin talang tog hon sig vidare till Leipzig, 1800-talets samlingspunkt för musiker och tonsättare. Där fortsatte hon sina studier i violinspel samtidigt som hon komponerade. När hennes lyriskt skimrande violinkonsert uruppfördes i Halle 1875 var hon själv solist.

Amanada Maier-Röntgen

I Leipzig skrev Amanda Maier en rad ypperliga kammarmusikverk, bland annat en violinsonat, sex stycken för violin och piano, stråkkvartetten och den romantiskt uttrycksfulla pianotrion i Ess-dur som var försvunnen i bortåt 140 år men återfanns 2016. Hon tog också del av det stora musikutbudet i staden. När Joseph Joachim uruppförde Brahms violinkonsert på nyårsdagen 1879, med Brahms själv som dirigent, satt hon i publiken.

Amanda Maier gifte sig 1880 med tonsättaren Julius Röntgen, son till hennes violinlärare Engelbert Röntgen, konsertmästare i den berömda Gewandhausorkestern. Paret flyttade till Amsterdam där deras musikaliska salonger drog till sig celebriteter som Anton Rubinstein, Joseph Joachim, Clara Schumann och Johannes Brahms. Några som stod Amanda Maier-Röntgen särskilt nära var Edvard Grieg och hans hustru Nina. De hade lärt känna varandra genom ”Skandinaviska sällskapet” i Leipzig.

I enlighet med 1800-talets konventioner lade Amanda Maier sin solistkarriär på hyllan när hon gifte sig med Julius Röntgen. Lyckligtvis slutade hon inte komponera. I samband med en resa till Norge där hon hälsar på vännerna Edvard och Nina Grieg börjar hon skissa på sin pianokvartett. I partituret har hon skrivit ”Erinnerung an Hardanger” (Minnen från Hardanger). På sina ställen rymmer musiken också nordiska inslag och de fallande ackorden i inledningen påminner starkt om början på Griegs pianokonsert. Kanske skrev hon den här pianokvartetten som en hyllning till sin norske vän och kollega. Under alla omständigheter är det glödande passionerad senromantisk musik med melodisk rikedom, rytmisk energi och effektfull harmonik.

Fler programkommentarer