Hem 9 Programkommentarer 9 Lacherstorfer un:fold

Julia Lacherstorfer
Född 1985

un:fold (2021)

Österrikiska tonsättaren Julia Lacherstorfers bredd är ovanlig och spänner över så vitt skilda fält som jazz, kör, joddling och nutida musik. Hon är också skicklig violinist och intresset för folkmusik återspeglas ofta i hennes musik. un:fold är ett beställningsverk från ECHO – European Concert Hall Organisation – komponerat särskilt för stråkkvartetten Simply Quartet.

– När jag började tänka på den här beställningen kände jag omedelbart en
önskan att inleda samarbetet med en omgång intervjufrågor. Vad är som driver
medlemmarna i kvartetten, vad ger dem hopp? Hur lät det i deras barndom, under vilka villkor växte de upp? Vad kämpar de för och hur ser deras vision om framtiden ut?

Julia Lacherstorfer spelade in samtalen med kvartettens medlemmar och lyssnade på dem om och om igen. Att musikerna öppnade upp och berättade om sig själva gav både inspiration till melodier som relaterar till deras barndom och titeln: un:fold, att veckla ut, visa något.

– Till sist mynnade processen ut i porträtt av ensemblen. Ett intimt stycke som kanske inte lyser med hög komplexitet eller modernt tonspråk, men som låter publiken genom musiken få tillträde till ensemblens väsen.