Lili Boulanger 1893–1918
Faust et Hélène, kantat för tenor, baryton, mezzosopran och orkester
Speltid ca 30 min
Hon hette Marie-Juliette Olga Boulanger, men kallades alltid för Lili. Hon var yngre syster till Nadia Boulanger, också hon tonsättare men framförallt känd som en av 1900-talets mest inflytelserika pedagoger.
Tidigt stod det klart att Lilis musikaliska begåvning var exceptionell. Som sexåring började hon följa med sin fem år äldre syster till lektionerna vid konservatoriet i Paris. Hon blev kort därefter själv elev på skolan. Studierna omfattade musikteori, orgel och sång, men hon spelade även piano, violin, cello och harpa.
Lili Boulanger led av det vi idag känner som Crohns sjukdom, en kronisk inflammatorisk åkomma. Vid sexton års ålder bestämde sig Lili för att bli tonsättare och studerade privat för Georges Caussade och Paul Vidal. När hälsotillståndet medgav gick hon även på föreläsningar vid konservatoriet. 1912 antogs hon i Paul Vidals kompositionsklass, vilket gjorde henne behörig att delta i den prestigefyllda tonsättartävlingen Prix de Rome. Som första kvinna någonsin vann hon tävlingen året därpå med kantaten Faust et Hélène. Efter att ha hört musiken skrev Debussy i Revue musicale: ”… hon är bara 19 år. Men hennes kunskaper i att skriva musik är mycket större än så!”
Handlingen i Faust et Hélène bygger på en text av dramatikern och librettisten Eugène Adénis, som i sin tur hämtat inspiration från Goethes Faust. Den senromantiskt dramatiska musiken gestaltar suggestivt berättelsen om vetenskapsmannen Faust som med hjälp av Mefistofeles väcker den undersköna Helena ur den antika historien. Konsekvenserna blir ödesdigra. Lili Boulanger tillägnade sin kantat Faust et Hélène systern Nadia, som efter Lilis död ägnade en stor del av sitt liv åt att sprida kunskap om sin systers musik. 2015 ägnade Konserthuset Stockholm sin årliga internationella tonsättarfestival de båda systrarna Boulanger.
© Göran Persson