Pablo de Sarasate
1844–1908
Carmenfantasi (1882)
Introduction. Allegro moderato
Moderato
Lento assai
Allegro moderato
Moderato
Pablo de Sarasate var en av sin tids främsta och mest uppmärksammade violinister. Han bländade publiken med sin blixtrande teknik, vackra ton och sceniska utstrålning. På sin repertoar hade han kända och för solisten krävande konserter av bland andra Saint-Saëns, Lalo och Max Bruch.
Sarasate komponerade också själv en lång rad stycken, ofta mycket virtuosa och med tydliga inslag från hemlandet Spanien, en miljö och kultur som upplevdes som spännande i det övriga Europa. Där hämtade också franske George Bizet idéerna till sin opera Carmen. Och vi kan alla se henne framför oss, cigarrarbeterskan från Sevilla. Okuvlig, sensuell och självständig. Passionerad och vild, orädd och självförtärande.
Urpremiären 1875 av Carmen var ingen succé, men heller inte ett fiasko som Bizet själv ansåg. Bara tre månader efter premiären dog Bizet och fick aldrig uppleva Carmens senare enorma framgångar. Det är förmodligen världen mest spelade opera någonsin. Den spanskinspirerade musiken har också lockat flera tonsättare att göra arrangemang eller variationer på operans kända melodier, och för spanske Saraste var det i det närmaste en självklarhet.
Inledningens Aragonaise är hämtad från fjärde aktens början och kryddad med glissandon, pizzicaton och svindlande höga toner. De olika delarna spelas utan uppehåll och Aragonaise övergår i den kända Habaneran. Den känslosamma tredje satsen är hämtad från första akten, liksom den kända Seguidillan som är sats fyra. Den hisnande virtuosa finalen har Saraste hämtat från andra akten där Carmen och hennes vänner Frasquita och Mercédès underhåller officerare.