Programkommentarer

Hem 9 Programkommentarer 9 Widmann Towards Paradise (Labyrinth VI) för trumpet och orkester

Widmann Towards Paradise (Labyrinth VI) för trumpet och orkester

Jörg Widmann
Född 1973

Towards Paradise (Labyrinth VI) för trumpet och orkester (2021)

Speltid ca 37 minuter

Den tyske tonsättaren, klarinettisten och dirigenten Jörg Widmann är en av den klassiska musikvärldens just nu mest uppmärksammade profiler. Hans variationsrika och fantasifulla musik står ofta i förbindelse med kända klassiska och romantiska tonsättare som Mozart, Beethoven, Schubert och Brahms, men är samtidigt omisskännligt förankrad i vår tid. I november 2023 ägnades Konserthusets internationella tonsättarfestival Jörg Widmanns musik.

Jörg Widmann. Foto: Marco Borggreve.

Widmann har skrivit en rad storskaliga verk för orkester och olika soloinstrument, bland annat de två violinkonserterna, Dunkle Saiten (mörka stråkar) för cello, två kvinnoröster och orkester och konserter för oboe och horn. Dessutom det vansinnesvirtuosa ad absurdum för trumpet och orkester från 2002.

När han närmare tjugo år efter ad absurdum återvände till trumpeten som soloinstrument ville han komponera en storskalig, änglalik och lyrisk trumpetkonsert. Det blev Towards Paradise där trumpetsolisten ger sig ut på en resa, ”genom ett spektrum av mentala och tonala zoner, som också innehåller vilda och knaggliga orkesteravgrunder som till slut leder ut i det fria – mot ett utopiskt svävande tillstånd”, som Widmann beskriver det. Undertiteln Labyrinth VI antyder att den musikaliska resan har en labyrintisk karaktär, något han har gestaltat i fem tidigare verk.

I Towards Paradise, som har tillkommit i nära samarbete med trumpetaren Håkan Hardenberger, rör sig trumpetsolisten mellan ett antal positioner, eller stationer. Det tillför inte bara en teatralt dynamisk dimension utan påverkar hur trumpetens klang når lyssnaren. Till exempel när solisten är vänd med ryggen mot publiken, eller spelar med instrumentet vänt mot scenen. Inflytandet från en av Widmanns stora inspirationskällor, Miles Davis, är uppenbar.

Under den labyrintiska resan i Towards Paradise låter Widmann trumpetens klang kontrasteras, eller på olika sätt smälta samman med, grupper i orkestern, bland annat det mycket framträdande och rikt bestyckade slagverket. Det är fördelat på fem grupper och lika många slagverkare som hanterar omkring 70 olika slagverk: träblock, xylofon, vibrafon, rörklockor, tamburiner, marimba, trummor av olika storlek och gongar, bland annat en som delvis är nedsänkt i vatten.

© Göran Persson

Fler programkommentarer