Stravinsky 1882–1971
Petrusjka (1911, rev 1947)
Första tablån: Marknad under fastlagskarnevalen
Andra tablån: Hos Petrusjka
Tredje tablån: Hos moren
Fjärde tablån: Kväll på marknaden
Speltid ca 42 min
Baletten Petrusjka var från början tänkt som en pianokonsert, men Djagilev som Stravinsky hade samarbetat med tidigare i Eldfågeln insåg potentialen som balettmusik. Handlingen förlades till ett ryskt nöjesfält en snöig vinterdag i 1830-talets Sankt Petersburg.
Bland attraktionerna skulle finnas en traditionell rysk dockteater och när Stravinsky komponerade musiken såg han framför sig bilden av en docka som får liv och prövar orkesterns tålamod till demoniska flöden av pianoarpeggion. Petrusjka är en variant av den italienska commedia dell’arte, men med gestalterna placerade i rysk miljö.
I baletten Eldfågeln hade Stravinsky ännu inte frigjort sig helt från läraren Rimsky-Korsakovs starka inflytande och inspirationskällorna Tjajkovskij och Debussy, men i Petrusjka har han hittat sin helt egna röst. Till sin mamma skriver Stravinsky: Min Petrusjka visar varje dag nya sidor, och det finns obehagliga drag i hans karaktär. Men han älskar mig, för han saknar helt förmågan till hyckleri”.
Konsertversionen av Petrusjka utspelas i fyra tablåer som spelas utan uppehåll. Vi befinner oss först på ett vintrigt marknadstorg där teaterdirektören får sina marionetter att tillsammans framföra en dans. I andra tablån sitter Petrusjka på sitt rum och lider av sitt groteska utseende. Ballerinan kommer på besök men ryggar tillbaka för hans märkliga gestalt. I tredje tablån befinner vi oss hos den brutala moren som dansar med ballerinan och förför henne. I fjärde tablån är vi tillbaka på marknadstorget, där moren jagar efter Petrusjka som till sist dödar honom med sin kroksabel.
Göran Persson