Jörg Widmann
Född 1973
Oktett för klarinett, fagott, horn, 2 violiner, viola, cello och kontrabas (2004)
I Intrada
II Menuetto
III Lied ohne Worte
IV Intermezzo
V Finale
Speltid ca 28 min
I klarinettisten, dirigenten och tonsättaren Jörg Widmanns energiska och fantasifulla musik hörs ofta inslag från äldre klassisk musik, och hans Oktett är en ren hyllning till Schuberts monumentala Oktett Oktett i F-dur, op.166. Även hans Lied för orkester, ett systerverk till Oktett, är en Schubert-hyllning. ”Jag frågar mig alltid”, säger Widmann, ”varför sjunger människor under hela sitt korta liv? Schubert skrev 600 sånger, och till och med hans symfonier har sångkvalitet.”
I Widmanns femsatsiga oktett, som är mindre än hälften så lång som Schuberts, är tredje satsen central. Han har kallat den Lied ohne Worte, Sång utan ord, vilket antyder en koppling till Mendelssohn, berömd för sina många Lieder ohne Worte, men här är referensen Schubert med sin oerhörda produktion sånger och sångbara melodier. Widmann använder sig i oktetten av mikrovintervall, toner mellan de vanliga tonstegen, för att på sitt sätt gestalta smärtan och sorgen som vi kan höra hos Schubert. ”Det är väldigt uttrycksfullt, och otroligt svårt att spela, kommenterar Widmann, som också står i fokus för årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset som inleds torsdag 9 november.